10.000 euro. Det er prisen, som Felipe Massa nu må betale for fejlen i pitten, hvor han var ved at køre sammen med Force Indias Adrian Sutil. Man kan argumentere, at det er holdets ansvar at sikre, at en kører kommer korrekt på banen, men straffen bør alligevel være ens uanset kørerens navn, team eller serie.
De spanske officials har dog vurderet, at Adrian Sutil ikke blev påvirket i sportslig vis, noget som Ferraris talsmand Luca Colajanni også siger. Straffen på 10.000 euro er peanuts i den sammenhæng. Fernando Alonso fik samme bøde for at køre over spærrefladen til pitten i fredags, hvilket der ikke var noget farligt i.
Men to Formel 1-biler, der rammer hinanden i pitten, selv med relativt lave 80 km/t kan hurtigt koste liv og lemmer. Derfor var det ventet,at Felipe Massa ville blive straffet for selve forseelsen, og de danske TV2 kommentatorer Jens Winther Junior og Jimmy Bøjgaard virkede da også noget overraskede, da der stod på skærmen, at hændelsen ville blive diskuteret efter løbet.
De kvalificerede sig som Top 3, de sluttede løbet som Top 3 og det bliver der ikke ændret på efter FIA har tildelt Felipe Massa en bødestraf isf en sportslig straf.
For hvordan kan man forlange, at en kører som måske satser hele butikken, og i teorien sætter livet på spil for en sejr skal straffes efter løbet. Efter præmieceremonien. Hvem husker ikke A1-Ring 2003, hvor det røde hold igen var indblandet.
Felipe Massa mener dog ikke, at han gjorde noget galt. Som han også gav udtryk for under pressekonferencen.
”Jeg synes ikke det var særlig smart gjort af Adrian. Jeg var den førende og han var lapped. Han så mig komme, han bør lade mig komme forbi. Jeg var nødt til at sænke farten og tabte en masse tid.”
Man kan dog hurtigt komme med en masse konspirationsteorier omkring FIA, spanske officials, tæt VM-kamp og den spanske ærkefjende Lewis Hamilton. Dem lader vi dog være til de mange debatører, der uden tvivl vil diskutere denne episode de næste mange dage.