• Forside

Toyota ikke tilfredse med tyske officials

Timo Glock havde et voldsomt uheld, da hans højre baghjulsophæng knækkede på opløbsstrækningen på Hockenheim og sendte Timo baglæns ind i pitmuren og henover banen uden at blive ramt. Timo var heldigvis OK, men Toyota var ikke tilfredse med de officials, der fik Timo op af Toyota chassiset.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 23/7 2008 klokken 10:07

Når en kører crasher i Formel 1, så er det sikkerheden, der er i højsædet. Toyota mener ikke, at sikkerheden var i top, da man reddede Timo Glock ud af det forulykkede Toyota chassis i søndags. Grunden til dette skyldtes, at der var en risiko for en rygskade hos Timo Glock i søndags, som man ikke tænkte nok på, da man fik Timo ud af bilen.

I amerikansk motorsport har man set mange rygskader hos kørerne, når de på højfartsovalerne med høj fart rammer betonmuren baglæns ved for eksempel et spin på banen. Timos uheld mindede om et sådant og derfor bør det behandles som Worst Case Scenario.

Toyota er derfor utilfredse med, at Timo selv måtte kravle ud af chassiset i det tilfælde, at han havde haft en rygskade og tilmed fik en havestol at sidde på inden han blev bragt til banens hospital for de første check up. Utilfredsheden skyldes, at Formel 1 bilerne er bygget, så man kan tage køreren ud af bilen fastspændt til hans sæde, så hans krop er fikseret i tilfælde af et brud på rygsøjlen.

John Howett var ikke tilfreds med de tyske officials måde at få Timo Glock ud af Toyota raceren.

John Howett, Toyota F1 præsidenten sagde til det tyske motorsportssite motorsport-total.com, at man vil tage en snak med FIA omkring redningen.

”Vi ønsker at tale med dem om, hvordan køreren blev reddet ud af cockpittet. Men vi ønsker ikke at klage.”

“Normalt bliver køreren taget ud af bilen fastspændt til sædet. Vi forstår, at man kan agere forhastet i øjeblikket. Vi vil gennemse videoen og finde ud af, hvad der præcist skete. Det vigtigste er, at Timo er helt okay.”

RELATEREDE NYHEDER