For bare en uges tid siden, kunne vi fortælle, at de berygtede høje kerbs, der omgiver store dele af banen, blev sænket, samt at man ville modernisere den væg, hvor Robert Kubica ramte sidste år, således at et eventuelt uheld samme sted, ikke får de voldsomme konsekvenser.
Men nu ser det ud til at regningen bliver endnu større, end de forventede $4,5 millioner. For under træningerne fredag og lørdag og i særdeleshed under den skrappe kvalifikation, var der tydelige problemer med den asfaltbelægning, der ligger på banen.
Flere kørere beklagede sig allerede fredag og eksempelvis var begge Toro Rosso kørerne ude og ramme muren hårdt under træningen.
Ferrari var offentligt ude og beklage sig, især efter den ærgerlige kvalifikation, der så Kimi Räikkönen kæmpe sig op på en tredjeplads, og Felipe Massa der måtte nøjes med en sjetteplads.
Begge kørere siger, at de mistede uforholdsmæssigt lang tid i sving 10, det skarpe hårnålesving, og årsagen skulle nu være fundet.
Giancarlo Fisichella, Montreal 2005
Asfalten har været betragtelig forringet siden bare sidste år, og Ferrari-kørerne blev bakket op af flere kolleger, hvilket har resulteret i, at de ansvarlige for banen og dens sikkerhed, har været sent oppe, for at lægge ny asfalt på de mest udsatte steder.
Charlie Whiting, der var en af FIA-repræsentanterne til stede, fulgtes sammen med flere officials, og udpegede de steder, der kunne trænge til en make-over.
Lidt pudsigt, at man ikke opdagede problemet for bare 10 dage siden, da man rettede op på flere ting, herunder de høje kurbs og bedre pit-faciliteter.
Der er lovet 30 graders varme under løbet, og 80% chance for torden og regn-storm, og som Mark Webber jokede med ved pressekonferencen:
"Lad os da håbe, at safetycar´en har rigelig med brændstof ombord."