Efter sidste års problemer, hvor alle havde problemer med højre fordæk, og Hamilton’s højre fordæk eksploderede, havde Bridgestone til i år forbedret dækkenes konstruktion og mente at man havde løst problemerne.
Men også i år fandt Bridgestone små fejl på inderste skulder af Hamiltons højre fordæk. Ifølge Bridgestone tekniker, Hiroide Hamashima, skyldes det at britens kørestil er så meget anderledes end alle andre køreres.
”Heikki havde ingen problemer. Det ramte kun Hamilton”, sagde Hamashima.
Især Lewis Hamilton’s kørestil belaster dækkene meget og særlig sving 8, i Istanbul, er meget hård ved det højre fordæk, fordi kurven er meget lang med flere apex’er og høj fart hele vejen.
Heikki Kovalainen og David Coulthard i nærkamp.
McLaren Mercedes hævder at 3-stops strategien var nødvendig pga. dækkene.
”Med en konventionel 2-stop strategi havde begge vore biler haft en chance for at vinde”, sagde Martin Whitmarsh.
Teamchefen Ron Dennis bekræfter at Hamiltons kørestil er speciel og at han belaster fordækkene mere. Norbert Haug mener at det er et samspil af kørestil og setup. Bridgestone tilbød McLaren 2 optioner: Enten at køre med højere dæktryk eller en 2 stop strategi med 20, 18 og 20 omgange per stint.
Ifølge Martin Whitmarsh var meldingen fra Bridgestone, at de maximalt kunne køre 21 omgange sikkert og det var et klart handicap. Problemet opstod med både de hårde og de bløde dæk, fordi det ikke har noget med gummiblandingen at gøre, men skyldes dæk konstruktionen.
Problemet var også den direkte årsag til at McLaren ikke valgte at ændre Kovalainens strategi til hans for tidlige pitstop, efter at han havde ramt Räikkönen.
”På grund af vore betænkeligheder over dækkene tankede vi ikke så meget ad gangen. Man kunne alligevel ikke køre bilerne længere end korte stints,” udtalte Martin Whitmarsh.
Under kvalifikationen fik man indtryk af at Hamilton havde problemer med at kontrollere bilen på de bløde dæk og at det var årsag til et mindre tidstab til de der kørte Q3 med de bløde dæk. Der blev diskuteret, om problemerne med de bløde dæk gjorde, at Hamilton ikke ville køre med dem længere end allerhøjest nødvendigt og at det så førte til en 3 stop strategi.
Robert Kubica fra BMW Sauber rapporterede om uventede problemer med understyring med Q3 benzinmængde ombord. Hvis Hamilton har oplevet lignede understyring med større benzinmængde, så har det også bidraget til at vælge en 3 stops strategi. Større benzinmængde sammen med understyring giver en større belastning af dækkene og dermed færre omgange før der skal skiftes dæk.
Derudover har det uden tvivl spillet ind, at Hamilton oplevede en dæksprængning netop i sving 8 i Istanbul, sidste år, og at McLaren Mercedes lige har stået til ansvar for Kovalainens anvorlige uheld i Barcelona for 2 uger siden, hvor fælgen på venstre forhjul brød sammen.
Ved den lejlighed fortsatte Kovalainens McLaren racer ligeud med finnen som ufrivillig passager. Raceren kilede sig fast ind under dækvæggen og det tog lang tid at få Kovalainen ud og han var tvivlsom til dette løb, men blev dog godkendt af lægerne til at køre. Derfor ville McLaren Mercedes nok ikke risikere noget denne weekend.
Det kan have kostet Hamilton sejren i Istanbul.