Man kan godt kalde det held. At ramme en mur med 250 km/t og ikke få værre skrammer, end en mild hjernerystelse og en stiv nakke. Men Heikki Kovalainen var mere end heldig.
Præcis som vi så Robert Kubica i Canada sidste år, og Kovalainens kollega Lewis Hamilton på Nürburgring ligeledes i 2007, så er det en uhyre stærk celle der omgiver køreren. Det er alene den enorme sikkerhed der omgiver kørerne, som er grund til at det ikke bliver værre.
Kovalainen husker intet fra selve sammenstødet. Finnen forlod mandag hospitalet, efter grønt lys fra de læger der havde tilset ham. Men hans trængsler er ikke forbi endnu. Foruden en stiv nakke og den milde hjernerystelse, så skal han tage det stille og roligt, men skal samtidig træne til at komme til start til Tyrkiets Grand Prix om mindre end to uger.
Heikki Kovalainen under Spaniens GP 2008
Problemet kan blive den psykologiske udfordring at komme tilbage i en bil der fejlede. Det er en meget stor barriere, der skal overkommes, men det er ikke første gang Kovalainen har været i et uheld og det bliver ikke sidste gang. Derudover vil man gerne teste igen så hurtigt som muligt, for at lukke hullet op til sine konkurrenter, men det er endnu uvist, om Heikki får lov at teste.
"Jeg har en smule hovedpine og en stiv nakke, men udover det har jeg det fint og er ved godt mod. Mit fokus nu er at komme ovenpå igen, så hurtigt som muoligt, så jeg kan gennemføre FIA´s lægetjek, der afgører om jeg kan køre i Tyrkiet," siger heikki Kovalainen.
"Jeg husker intet fra ulykken eller hvad der skete bagefter."
Årsagen til ulykken er ifølge McLaren en fejl i venstre forhjuls indre fælg. Præcis hvad der skete, kan vi ikke få mere at vide om, men det lignede meget det uheld som Hamilton var udsat for sidste år.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)