Efter at den tyske investor og forretningsmand Franz Josef Weigl i sidste øjeblik er sprunget til med en pose penge til det økonomisk skrantende Super Aguri-team, er det så som så med opbakningen fra motorleverandøren.
Således viser Honda Racings adm. direktør, Nick Fry, i udtalelser til ‘Reuters’, at han ikke er overbevist om redningsmandens økonomiske formåen.
“Det ville være mærkeligt, at et firma af Weigls størrelse skulle være i stand til at støtte et konkurrencedygtigt Formel 1-team, med mindre, naturligvis, at der er andre partnere som vi ikke kender eksistensen af,” udtaler Fry.
Super Aguri fejrer teamets første point i Spanien 2007. Bliver det også det sidste?
Wiegl afviser derimod, at han og sine partnere ikke skulle være i stand til at drive et F1-team. Han har fuld økonomisk back-up og ambitionen er at drive teamet i flere år og få en succeshistorie ud af Super Aguri.
Teamets ledelse skal til et temmeligt afgørende møde med Hondas bestyrelse næste tirsdag, hvor den japanske bilproducent skal afgøre hvorvidt at de vil acceptere Weigls tilbud eller trække stikket ud på det rød-hvide team.
“Jeg er meget optimistisk inden mødet, for jeg tror at Honda kan se det samme som jeg - at det er nødvendigt at støtte private teams og hjælpe dem til at forblive i Formel 1,” siger Weigl til ‘Autosport’.
“Vi ønsker at finde en holdbar løsning sammen med Honda, for ellers har teamet ingen fremtid.”
Weigl afviser samtidig Nick Frys kommentarer og fastholder, at han har den nødvendige, financielle ballast og støtte til at drive Super Aguri i lang tid. Samtidig undrer han sig over Honda-direktørens bevæggrund for at komme med sine udtalelser.
“Hr. Fry vil få sig en overraskelse, hvis vi virkelig formår at gennemføre det,” siger Weigl. “Jeg syntes, at han hellere skulle være glad for, at der er at privat team bag ham, og jeg tror også at de (Honda Racing, red.) kan få både støtte og fordel af Super Aguri.”
“Jeg forstår ikke, hvorfor han arbejder så stærkt imod Super Aguris kamp for at overleve. Jeg forstår det ikke, fordi han også selv vil få fordele af, at vi er der.”
Super Aguri og Takuma Sato på Sepang.
Weigl gør det klart, at samarbejdet skal være med Hondas kundemotorer og at han har finansiel back-up til projektet.
“Jeg ville aldrig fortsætte og risikere mit navn og forretning,” siger han. “Jeg har investeringspartnere med, for ellers kunne jeg ikke gennemføre det.”
“Vi har en partner, som er interesseret i Formel 1-forretningen. Det er en investeringsgruppe og pakken er klar - vi ønsker at have Honda, investorer og mine input, inklusiv teknologi og så kan vi have en ny bil klar til 2010.”
“Det er et seriøst tilbud, og det vil tillade Super Aguri at overleve i lang tid. Mit tilbud ligger nu på bordet og Honda kan sige ja eller nej. Jeg har ingen indflydelse på det nu.”
“Jeg håber at de, og hr. Fry, vil indse at Super Aguri kan overleve.”