Ferrari er nummer 1, det kan der ikke være den store tvivl om efter at de har domineret sæsonstarten og fører begge mesterskaber. Men hvem er pt. førsteudfordrer til de italienske heste?
Sidste år på denne tid havde Fernando Alonso og Lewis Hamilton haft 1 sejr og 7 podieplaceringer i alt og sammenlagt 57 point i mesterskabet. I år har de 1 sejr og 2 podieplaceringer. Med 34 point til følge, altså 40% færre point end samme tid sidste år.
3 hold i toppen, BMW Sauber, har modsvarende 35 point. Det virker måske ikke som den store forskel, men hvis man ser på præstationerne i løbene har BMW Sauber haft nogle fejl, der har kostet dem rigtig mange point. Ikke mindst Nick Heidfled har været uheldig eller lavet fejl et par gange, som har kostet dem point.
Det ses også af et meget hurtig rundspørge på vores redaktion. Den giver 5 mand, der siger 3. violin til McLaren Mercedes og 6 mand der mener, at de er ligestillede.
Robert Kubica i BMW Sauber F1.08, Malaysia 2008.
Hvorfor forholder det sig sådan?
Der kan være flere teorier. Den ene kunne være at sidste års straf på omkring 500 millioner kroner samt fratagelsen af samtlige konstruktørpoint har sat sig hos McLaren-Mercedes.
Den teori er undertegnede ikke enig i, om end det giver et pænt hul i pengepungen. Det er alt andet lige i en klasse hvor hold der bruger 2-4 milliarder kroner på en sæson er i stand til at få hullet lappet uden de helt store problemer. Ikke mindst med en bilgigant som Mercedes i ryggen. Til trods for at fabrikken nægtede at ville dække hullet, så er det usandsynligt at man vælger at sætte mesterskaber og sejre over styr på det grundlag.
Sæsonen er i gang.
En anden og måske mere plausibel teori er den, som en af mine kollegaer kom med. Som han skrev:
”Presset er helt anderledes hårdt på Hamilton i år, for sidste år kunne han bare køre og nyde det at være i en Formel 1-bil. Han havde intet at bevise, men gjorde det. Ulempen er, at han ikke blev mester i 2007, så naturligvis er presset enormt stort på ham nu. Derfor vil vi se ham lave flere fejl og derfor kan BMW kile sig mellem MM og Ferrari."
"Samtidig har BMW Nick Heidfeld og Robert Kubica. Den ene en ret anonym og ikke særlig glamourøs personlighed, men med et uhyggeligt drive og vilje. En tålmodighed som de færreste. Kubica er ung og fyrig og er en af de mest spændende og interessante kører gennem de sidste 5-6 år.”
Kimi Räikkönen foran Felipe Massa i det spanske GP 2008
McLaren-Mercedes har et ungt og urutineret hold, uanset hvor meget de har kørt i andre løb og det vil alt andet lige sætte sine spor på dem.
Så herfra er der dømt 3. violin til McLaren-Mercedes i år.