Med alt for små øjne vågnede jeg i morges små fire timer efter jeg først havde lukket dem. Alle tanker om lige at ligge fem minutter længere måtte droppes for i dag er det søndag, og denne søndag i Barcelona betyder Formel 1. Så tidligt op, en tur i bad, ned og sluge lidt morgenmad og så ud til bussen var planen.
Det var dog noget sværere at overbevise min krop om planen, da mobilen ringede klokken 6 i morges. Der var dog ikke noget at gøre, så med blodsprængte øjne fik jeg kastet mig ud i badet. Klokken 7 var der dog ikke nogen bus, og så gik tankerne ellers. Var jeg kommet for sent, men det var jeg ikke. Tre minutter senere kørte buschaufføren ind foran hotellet og samlede mig op.
Anne fra Grand Prix Tours søndag morgen med vores spanske chauffør
Der var heller ingen problemer med at få samlet gæsterne fra de to andre hoteller op, så vi kom af sted til tiden. Forude ventede store trafikpropper og forsinkelser i timeklassen, men det gik næsten smertefrit. Kun fem minutter længere brugte vi på at komme til banen. Vi var i så god tid, at vi kunne nå at se Formel BMW klassen, og for mange var det en positiv overraskelse, at vi havde en dansker med.
Gokarttalentet Michael Christensen er rykket op til formel bilerne. Klassen som Christian Bakkerud, Nico Rosberg, Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel m.m. har kørt inden de rykkede op i de større klasser. Lørdagens løb var dog gået katastrofalt for Michael, der havde slået flere kolbøtter i Formel BMW raceren. Vi blev derfor informeret i bussen om, at det ikke var sikkert, at Michael Christensen stillede til start. Det gjorde han og sluttede på plads seks.
Michael Christensen kørte en flot 6. plads hjem i Formel BMW
Efter Formel BMW løbet var det tid til GP2 Sprintløbet. Christian Bakkerud var ude med hans rygskade, så der var kun 25 biler til start. Løbet var ikke helt så spektakulært som lørdagens hovedløb, men nede ved RACC chikanen blev løbet afgjort. Lige der hvor jeg sad. Løbet blev domineret af GP2 Asia mesteren og Renault F1 testkøreren Romain Grosjean, men vinderen af løbet kom fra DAMS teamet, da Toyota testkøreren Kamui Kobayashi tog det ternede flag, da Romain Grosjean fik en drive-through straf for at have cuttet RACC chikanen. Sjusket arbejde blandt marshallsene på banen i det område afgjorde løbet.
Her afgøres GP2 Sprintløbet
David Price Racing køreren Giacomo Ricci spandt i RACC chikanen og stallede motoren. I stedet for at bruge det gule flag skete der ingenting overhovedet fra marshallsene. Det betød at flere kørere blev meget overraskede over den holdende DPR racer midt på banen, og derfor blev sikkerhedsbilen bragt på banen. Da sikkerhedsbilen kørte i pit overskød Romain Grosjean RACC chikanen og da han ikke overlod placeringen til Kamui Kobayashi, men i stedet forsøgte at presse Kobayashi af banen, blev han i stedet idømt en drive-through straf i pitten. Total dominans og så taber man på dårlige marshalls.
Kamui Kobayashi tog sprintsejren i GP2
Efter GP2 løbet var det tid til at komme ned i det store F1 merchandise område og se alle de boder, der ikke var tid til at kigge på i går. Det var jeg dog ikke den eneste, der ville. Specielt Mercedes og Toyota boderne er altid godt besøgt. Mercedes fordi de har sidste års McLaren udstillet, og hos Toyota ligeså meget på grund af de to spillemaskiner, hvor man kan prøve at køre Formel 1 i et intermistisk Toyota chassis. Det blev dog tid til at gå tilbage til Tribuna H, så jeg kunne se kørerparaden.
Indgangen til det store merchandiseområde på Circuit de Catalunya
To søde McLaren Mercedes sælgere
En deltager i Toyotas simulator
Kørerparaden er altid populær hos de mange tilskuere. Det giver de mange betalende tilskuere en mulighed for at se heltene fra tv i virkeligheden, og med de priser Formel 1 billetter koster, så burde man forlange, at de ti minutter kørerparaden varer, der gider stjernerne vinke til publikum. Det gad flere ikke, men der var dog flere der vinkede end ved sidste års italienske Grand Prix på Monza, så lidt fremskridt har der da været. Eller også var de berømte marginaler på min tribunes side.
Kørerparaden ved det spanske Grand Prix
Robert Kubica fans
Endelig startede løbet, men igen sad jeg et uheldigt sted. På Monza skete der en masse foran min tribune i supportklasserne og dagene før løbet, men selve løbet søndag var rimelig spændingsforladt fra mit synspunkt. På samme måde skete der ikke ret meget i løbet andet end bilerne, der i forskellige intervaller kørte forbi. Mest spændende var at prøve at forstå, hvorfor det skulle tage næsten ti minutter at få Nelson Piquets defekte Renault op på en ladvogn og så Rubens Barrichello, der tabte forvingen endeligt lige før RACC chikanen.
Starten af løbet. De to Ferrarier var væk
Det tog næsten ti minutter før Nelson Piquets Renault R28 blev fjernet
Rubens Barrichello tabte næsen
At min oplevelse af løbet ikke stemmer overens med din er fordi du har set det på tv derhjemme, mens det på banen ikke var særlig spændende at følge fra min tribune. Når jeg har set løbet på tv om et par dage, så vil jeg nok også synes løbet var mere spændende end det føltes. Den overdrevne brug af sikkerhedsbilen ødelægger også en del af den ægte konkurrence i løbene.
Safetycaren blev brugt flittigt igen i denne weekend
Det giver den kunstige spænding, som vi oplever i de amerikanske løbsserier, og bortset fra Porsche Super Cup, så var sikkerhedsbilen i brug under Formel BMW, GP2 og Formel 1. Naturligvis skulle den indsættes ved Heikki Kovalainens uheld, men var det virkelig nødvendigt ved Vettel/Sutil episoden. Det føles efterhånden som om, at hvis en bil har kysset græskanten med et bagdæk, så skal sikkerhedsbilen indsættes.
Heikki Kovalainen inden hans voldsomme uheld
Timo Glock i Toyota TF108
Kimi Raïkkönen kunne ingen røre i dag
Har du ikke set løbet, så kan du læse vores referat af dagens begivenheder her på BMF1.
Efter Kimi Räikkönen havde taget det ternede flag og alle kørere havde afsluttet æresomgangen var det tid til at gå ned mod bussen. De mange tilskuere, der alle vil forlade banen på samme tid skaber nogle store trafikpropper på vej mod udgangene. Som du kan se på billledet nedenunder, så var der godt med mennesker der ville ud. Havde Fernando Alonso ikke udgået, så havde der været endnu flere for da Fernando Alonso udgik var der flere Alonso fans, der forlod banen.
En lille del af det store menneskemylder, der alle vil forlade banen på samme tid
Ikke at forveksle med Grandprixtours.dk
Vi kom nemt og hurtigt af sted, men blev af det spanske politi sendt ud på en times omvej for at komme til det samme punkt, som vi i går brugte ti minutter på at køre til. Det gjorde dog ikke så meget for de fleste i bussen valgte at tage en lille skraber. Mættet af de sidste par dages oplevelser. For mit eget vedkommende valgte jeg også at droppe alle de vilde aftenplaner.
Kroppen er træt af det søvnunderskud man opbygger, og al den energi man bruger i solen. Jeg har samtidig været så uheldig, at mine øjne er blevet helt blodsprængte. Ikke af mangel på søvn, men på grund af den megen solcreme, som det har været nødvendigt at bruge i de her dage. Så mine øjne svier, så jeg vil til at afslutte min lille beskrivelse af søndagens oplevelser i selskab med
Grand Prix Tours’ to guider og deres gæster.
Jeg vil dog afslutte dagens rapport med et billede af dagens superbabe på banen.
Formel 1 er fart, spænding og skønne kvinder, så hvad er der lige galt med dette billede