Af: (@bmf1.dk) d. 7/2 2008 klokken 12:02
For rigtig mange kørere, var det en stor oplevelse at køre på Österreichring, som den oprindeligt hed, eller A1-ring som den senere blev kendt som. Det sidste løb blev kørt i 2003, og siden har der været flere forsøg på at få løbet tilbage på kalenderen.
Red Bulls Dietrich Mateschitz fremførte en plan til en værdi af $800 millioner, men planerne blev droppet, angiveligt fordi det var økonomisk uforsvarligt. Senere er der dukket flere planer op, efter at pitbygningerne og tilskuerpladserne blev jævnet med jorden.
Det er Red Bull der ejer banen, og dermed Dietrich Mateschitz, men alligevel har guvernøren for Styrien, Franz Voves, sat bremserne i, fortæller Wiener Zeitung. Voves forgænger, Waltraud Klasnic var derimod stor tilhænger af ideen.
Et projekt i mindre skala er dog stadig interessant, og Red Bull har tilbudt at genopføre den oprindelige bane, som den så ud fra 1970 til 1987. Den gamle bane var på knap 6 kilometer, 5. 942 meter, og blev forkortet op til 1997 sæsonen til 4.326 meter.
Östereichring var kendt som en farlig bane, med mange hurtige sving. I særdeleshed blev "Bosch"-kurven et af de steder kørerne prøvede at undgå. Det var et 180 graders højresving, men med næsten ingen afkørsels muligheder. A1-Ring var kendt som en blødere udgave af den gamle bane. De hurtige sving blev skiftet ud med tre skarpe højresving. Kørere skulle, på grund af de mange sving og de tre langsider, altid gå på kompromis med set-uppet.
I 2006 meddelte Alex Wurz, at han ville købe banen og renovere den, men det blev ved snakken. Det pudsige ved situationen er, at selvom Red Bull ejer banen, har de valgt ikke at benytte den til at teste på. Fremtiden er usikker for A1-Ring.