Vi har tidligere været inde på Super Aguri´s økonomiske vanskeligheder her på siden, og det er tydeligt, at teamet fattes penge. Men Takuma Sato, vel nok den af de to kørere der har det bedste sæde for tiden, kan ikke vente med at få taget hul på sæsonen, når den skydes i gang i Australien den 16. marts.
"Det har været en hård vinter på grund af de økonomiske problemer," siger Sato. "Vi tager snart til Australien. Normalt på dette tidspunkt, er vi midt i vores test-program, men vi har ikke haft de store muligheder for det i år. Vi havde nogle få tests i slutningen af sidste år, men det var kun for at få et lille indblik i den nye ECU."
"Bare for at forklare, så betyder standard ECU´en, at kørere nu skal vænnes til et liv uden traction control, og uden motor bremsning, der selv arbejdede under indstyring i sving. Jeg bliver nødt til at indhente de andre på dette område, selvom vi fik et lille kig på det sidste år," siger Sato.
Takuma Sato, Super Aguri SA07. Fredagens anden træning. Sepang-banen i Malaysia 2007
"Vi havde nogle test uden traction control på Spa sidste juli, men på det tidspunkt var ECU´en ekstrem svær at arbejde med. Da jeg prøvede igen i december, blev jeg virkelig imponeret over fremskridtet og over hvor godt det virkede."
Selvom teamet altså ikke har testet særlig meget, faktisk har de ikke været til stede ved nogen af de allokerede testdage i det nye år, er Sato optimistisk. Også når de kommer til at køre uden traction control.
"Tabet af traction control, vil ikke blive så svært. Hvis man får for meget moment, kan man lige vente lidt og så komme tilbage med foden på speederen. I det mindste kan køreren nu fysisk kontrollere det. problemet opstår først når man bremser. Motorbremse-systemet (hvor man gearer ned hurtigt, hvorved det reelt er motoren og ikke bremserne der nedsætter hastigheden,red.), som vi kørte med sidste år, var så intelligent, at vi havde den bedste fysiske bremseevne en Formel 1 bil nogensinde har haft."
Super Aguri fejrer teamets første point i Spanien 2007
"Nu om dage, hvor bilerne når så høje omdrejninger, er der ændret på bremsemomentet gennem gearene, og resultatet er, at bremse fordelingen bliver flyttet bagud og det gør bilen ustabil. Det bliver nemmere at lave fejl på grund af bagenden der låser, men det er kun godt for racing - desværre har vi ikke testet det godt nok endnu."
Sato er overbevist om, at teamets problemer vil blive udvisket, efterhånden som de kommer i gang med sæsonen. Han fortæller også, at han er glad for Hondas støtte til det lille team, samt den støtte han og teamet har modtaget fra deres fans over hele verden.