• Forside

Spændende kinesisk Grand Prix åbner mesterskabet

I et løb afviklet under skiftende forhold blev Kimi Räikkönen vinderen foran Fernando Alonso og Felipe Massa. Lewis Hamilton udgik, hvormed der stadig er tre mulige verdensmestre i år.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 7/10 2007 klokken 10:10

Nok var der ikke vand i de samme mængder som på Fuji for en uge siden, men vand var der, og det kom til at spille en stor indflydelse på resultatet af dagens løb, og det var med et at skabe overhalinger og kampe i hele feltet.

Til en start så Lewis Hamilton (McLaren) ud til at have fat i den lange ende. Han opbyggede stille og roligt et forspring på godt otte sekunder, men som ventet var han også den af topkørerne, der skulle først i pit. Kimi Räikkönen (Ferrari) var den, der blev længst tid ude af de fire, og han hentede godt fire sekunder på det, men Hamilton var stadig i spidsen.

Hamiltons dæk kunne dog ikke blive ved med at klare en bane, der blev mere og mere tør, som løbet skred frem. Omkring halvvejs i løbet var dækkene slidt op, og han kommer ikke i pit i tide. Räikkönen kommer forbi uden nogen problemer, og da Hamilton endelig når rundt til pitindkørslen ryger han ud i grusset og sidder fast uden nogen muligheder for at blive skubbet ud på banen igen.

Derefter var det i det store hele bare et spørgsmål om, hvor stor Räikkönens sejr skulle blive, og hvem der skulle komme på de efterfølgende pladser. Felipe Massa (Ferrari) var lige ved at være i stand til at sætte et angreb ind på Fernando Alonso (McLaren) efter dennes andet pitstop, men Alonso var hurtigere, og bortset fra de sidste omgange, hvor Massa satte den ene hurtigste omgang efter den anden, så blev afstanden mellem dem bare større og større.

Dagens vinder - Kimi Räikkönen

Bag de tre podietagere var det rigtig spændende. Der var mange overhalinger, og kørerne var på forskellige strategier. Til slut var det Sebastian Vettel (Toro Rosso), der sluttede som "best of the rest". Det var Vettel, der lå til en podieplacering i Japan, indtil han kørte op bag i Mark Webber (Red Bull) under den anden periode med sikkerhedsbil. Det var også ham, der efter gårsdagens kvalifikation blev straffet med fem pladser på gridden for at have blokeret fro Heikki Kovalainen (Renault), så han måtte køre sig op fra 17. pladsen på en vellykket 1-stops strategi, hvor de andre kørere havde to stop.

Generelt blev det en rigtig god dag for Toro Rosso, idet Vitantonio Liuzzi sluttede på sjettepladsen, hvilket er Toro Rossos bedste resultat nogensinde. Inden dagens løb havde de bare scoret et enkelt VM-point – i dag blev det til otte af slagsen.

I VM-stillingen betyder resultatet, at Lewis Hamilton stadig fører med 107 point. Det interessante er, at nu er Fernando Alonso bare fire point efter, og Kimi Räikkönen yderligere tre point bagved. Dermed kan alle tre stadig nå at vinde mesterskabet i det sidste løb, der afvikles i Brasilien om to uger.

Hvis du vil læse mere om, hvad der skete under dagens løb, anbefaler vi vores live-referat.

Nr. Kører Hold Forskel Sum Pit
1. Kimi Räikkönen Ferrari 56. omg.   2
2. Fernando Alonso McLaren 9,8 sek. 9,8 sek. 2
3. Felipe Massa Ferrari 3,0 sek. 12,8 sek. 2
4. Sebastian Vettel Toro Rosso 40,6 sek. 53,5 sek. 1
5. Jenson Button Honda 15,1 sek. 68,6 sek. 2
6. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 5,0 sek. 73,6 sek. 2
7. Nick Heidfeld BMW Sauber 0,5 sek. 74,2 sek. 2
8. David Coulthard Red Bull 6,5 sek. 80,7 sek. 2
9. Heikki Kovalainen Renault 0,4 sek. 81,1 sek. 1
10. Mark Webber Red Bull 3,4 sek. 84,6 sek. 3
11. Giancarlo Fisichella Renault 1,9 sek. 86,6 sek. 2
12. Alexander Wurz Williams +1 omg. +1 omg. 2
13. Jarno Trulli Toyota 17,0 sek. +1 omg. 1
14. Takuma Sato Super Aguri 20,2 sek. +1 omg. 1
15. Rubens Barrichello Honda 53,2 sek. +1 omg. 3
16. Nico Rosberg Williams +1 omg. +2 omg. 3
17. Sakon Yamamoto Super Aguri +1 omg. +3 omg. 4
Udgåede kørere
  Robert Kubica BMW Sauber   +23 omg. 1
  Lewis Hamilton McLaren   +26 omg. 1
  Ralf Schumacher Toyota   +31 omg. 1
  Adrian Sutil Spyker   +32 omg. 2
  Anthony Davidson Super Aguri   +45 omg. 1

Slutstillingen

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T37:58.395 2 10
2. 4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T38:08.195 2 8
3. 3. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T38:11.195 2 6
8. 5. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T39:19.095 2 1
10. 7. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T39:22.995 3 0
12. 19. Alexander Wurz Williams Racing
P
55 omg. 2 0
16. 15. Nico Rosberg Williams Racing
P
54 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
30 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)