• Forside

Kinas Grand Prix: 3. frie – Live

Efter at Kimi Räikkönen tog førstepladsen i de to første træninger i går, så fortsatte han tidligt lørdag trenden i den sidste træning i Kina. Alonso, Hamilton og Massa fulgte på de næste pladser.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 6/10 2007 klokken 04:10

For tredje gang i denne weekend blev det Kimi Räikkönen (Ferrari), der var hurtigst, da den tredje og sidste træning forud for Kinas Grand Prix blev afviklet. Det kan dog vise sig, at blive en bekostelig træning for finnen, idet han efter sin sidste omgang pludselig kørte meget langsomt.

På de næste pladser fulgte ikke overraskende McLaren-kørerne samt Felipe Massa (Ferrari), mens BMW Sauber, der normalt følger efter de top tophold, har haft det sværere i Kina. I stedet var det Ralf Schumacher, der tog femtepladsen og med David Coulthard (Red Bull), Robert Kubica (BMW Sauber), Heikki Kovalainen (Renault), Nick Heidfeld (BMW Sauber) og Mark Webber (Red Bull) på de resterende pladser i top ti.

Her følger hele vores live referat fra træningen.




Ikke overraskende viste Ferrari sig hurtigst, da der blev afviklet to gange 90 minutters træning i går. Fernando Alonso (McLaren) var dog meget tæt på – seks tusindedele i den sene træning – medens Lewis Hamilton (McLaren) havde lidt sværere ved at følge med.

Det er varmt i Shanghai i dag: 30 grader med en asfalttemperatur på 43 grader og en luftfugtighed på 64%.

Starten til træningen går planmæssigt klokken 11 kinesisk tid, og det er Adrian Sutil (Spyker) efterfulgt af yderligere 13 kørere der er først på banen. Yderligere kørere følger kort tid senere efter. Tilbage i pitten er kun de fire Renault- og Ferrari-kørere.

Efter godt to minutter tager Giancarlo Fisichella (Renault) og holdkammeraten Heikki Kovalainen også deres installationsomgange.

Efter fem minutter holder alle kørerne i pitten. Alle på nær Felipe Massa og Kimi Räikkönen fra Ferrari har kørt en enkelt omgang, så der er altså ikke sat nogen tider endnu.

Efter syv minutter kommer Ralf Schumacher (Toyota) efterfulgt af Jarno Trulli (Toyota) som de første ud af pitten igen. Godt et minut senere følger de to Spyker-kørere trop.

Schumacher bliver med tiden 1:37.948, den første der sætter en tid. Trulli kommer rundt i en tid, der er næsten to et halvt sekund langsommere. Imens begynder der så småt at komme liv på banen igen. Der er dog stadig ikke nogen tegn på at Massa og Räikkönen er på vej.

På sin anden omgang forbedrer Trulli sig, så han nu er et halvt sekund efter sin holdkammerat. Vitantonio Liuzzi kører sig kort efter ind på andenpladsen i næsten samme tid som Trulli.

På tredje omgang lykkes Trulli at sætte ny bedste tid med 1:37.728. Det er dog stadig mere end 1,2 sekunder langsommere end Kimi Räikkönens tid fra i går, omend det kun er syv hundrededele langsommere end Trullis bedste tid fra fredagen.

Efter et kvarter kommer Räikkönen for første gang ud på banen. Spørgsmålet er, om Ferrari kunne tænkes at springe installationsomgangen over.

Samtidig rykker Schumacher frem på førstepladsen med tiden 1:37.587. Trulli er til gengæld kørt i pit.

Ja, Räikkönen fortsætter ud på sin anden omgang med det samme, og det ser ud til, at han kan udfordre Schumachers tid. Ikke noget problem: 1:36.880 er den ny bedste tid. Samtidig er Alonso og Hamilton dog kommet ud på banen, så det kan være, den ikke får lov at stå i ret lang tid. Räikkönen fortsætter dog med at forbedre sig samtidig med, at Alonso sætter ny bedste tid i første sektor. Räikkönens tid bliver den bedste indtil nu i denne weekend: 1:36.369, mens Alonso må nøjes med andenpladsen i tiden 1:36.813.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:36.369 4
2. Fernando Alonso McLaren 1:36.813 4
3. Ralf Schumacher Toyota 1:37.587 7
4. Jarno Trulli Toyota 1:37.728 6
5. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:38.029 6
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:38.085 6
7. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:38.347 7
8. Alexander Wurz Williams 1:38.355 4
9. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:38.521 6
10. Anthony Davidson Super Aguri 1:38.778 5
11. Rubens Barrichello Honda 1:38.796 6
12. Takuma Sato Super Aguri 1:39.111 5
13. Jenson Button Honda 1:39.154 5
14. Giancarlo Fisichella Renault 1:39.988 4
15. Adrian Sutil Spyker 1:40.076 7
16. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:41.122 7
17. Nico Rosberg Williams   2
18. David Coulthard Red Bull   1
19. Lewis Hamilton McLaren   3
20. Mark Webber Red Bull   1
21. Heikki Kovalainen Renault   3
22. Felipe Massa Ferrari   1

Stillingen efter 20 minutter


Kort efter når Hamilton rundt og sætter sin første tid, hvilken rækker til en tredjeplads på trods af, at han var klart hurtigst af alle indtil nu i den første sektor.

Felipe Massa har nu også sluttet sig til kørerne, der har sat en tid. Den første blev ganske ringe, men i andet forsøg rykker han op på tredjepladsen, så top fire er ligesom i de to træninger i går. De to eneste, der nu mangler at sætte en tid er de to Red Bull-kørere David Coulthard og Mark Webber. De er dog begge i gang med at gøre deres første forsøg.

Ifølge f1-live siger vejrudsigten, at der er masser af regn på vej til Shanghai både i dag og i morgen. Det kan betyde endnu en vanvittigt kvalifikation og løb.

Felipe Masas har nu forbedret sig så meget, at han ligger på andenpladsen to tiendedele efter Räikkönen.

Ligesom i går ligger de to Toyota-kørere her efter en halv time godt til. Ralf Schumacher ligger på en øjeblikkelig femteplads, mens Jarno Trulli ligger på placeringen lige efter.

En kører, som gør det godt pt., er Liuzzi, som ligger helt oppe på en syvendeplads. Den anden Toro Rosso-kører, Vettel, ligger dog helt nede på 15. pladsen. Hos Renault er der også et stort spring mellem de to kørere. Kovalainen ligger på en 10. plads, mens Fisichella er nede på 19. pladsen.

BMW Sauber virker umiddelbart til at have det svært i denne weekend. I den anden frie træning endte de som nummer 14 og 15, og lige nu rækker tiderne bare til en niende- (Kubica) og en 17. plads (Heidfeld). Det er ikke lige der, vi plejer at se BMW rode rundt.

Alonso er tilbage på banen, og han ser ud til at forbedre sig. Personlig bedste i første sektor, hurtigst af alle i anden sektor (i hvert fald, indtil Hamilton kommer forbi) og personlig bedste i sidste sektor. Det rækker til 1:36.298, hvilket er den hidtil hurtigste tid. Hamilton kommer ind på en tredjeplads, men der er bare 88 tusindedele op til Alonso, så top tre er meget tæt lige nu. Alonso formår dog at forbedre sig endnu en gang til 1:36.126.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Fernando Alonso McLaren 1:36.126 9
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:36.369 8
3. Lewis Hamilton McLaren 1:36.386 10
4. Felipe Massa Ferrari 1:36.567 7
5. Ralf Schumacher Toyota 1:37.423 12
6. Nico Rosberg Williams 1:37.517 10
7. Jarno Trulli Toyota 1:37.706 10
8. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:37.771 10
9. Robert Kubica BMW Sauber 1:37.822 13
10. Heikki Kovalainen Renault 1:37.844 10
11. Alexander Wurz Williams 1:37.926 9
12. David Coulthard Red Bull 1:37.957 7
13. Rubens Barrichello Honda 1:38.145 12
14. Anthony Davidson Super Aguri 1:38.174 9
15. Jenson Button Honda 1:38.183 11
16. Mark Webber Red Bull 1:38.188 7
17. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:38.193 10
18. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:38.347 12
19. Giancarlo Fisichella Renault 1:38.739 10
20. Takuma Sato Super Aguri 1:39.111 9
21. Adrian Sutil Spyker 1:39.171 12
22. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:40.580 12

Stillingen efter 40 minutter


Kort efter 40 minutters mærket svarer Räikkönen imidlertid igen med en tid på 1:36.100, hvormed han er tilbage i front.

Sakon Yamamoto, der er den suverænt langsomste med en margin på mere end 1,4 sekunder op til sin holdkammerat, spinder på starten af omgangen. Det er dog ikke noget videre dramatisk, og han kan fortsætte.

Felipe Massa forbedrer sig, men han ligger fortsat på fjerdepladsen. Til gengæld er Kovalainen nu oppe på sjettepladsen med Mark Webber (Red Bull) lige efter sig.

Med knap 13 minutter igen er alle i top otte inde i pitten. Det kan være optakten til en sidste slutspurt, hvilket vi ofte ser specielt i lørdagens træning, hvor holdene til sidst gerne lige vil prøve noget, der minder om en kvalifikationsomgang på de bløde dæk og med minimal brændstof om bord.

Med 11 minutter igen er det hele top 13, der er i pit, selvom Jenson Button (Honda) spolerer det ved at forbedrer sig til en niendeplads.

Med 7:30 tilbage er Kimi Räikkönen den første af de fire topkørere, der indtager banen. Der er bare seks kørere ude nu, så det kan være et godt tidspunk at forsøge en rigtig hurtig omgang. Robert Kubica får i hvert fald bonus af at være ude nu. Han forbedrer sig fra en 14. til en sjetteplads. Heidfeld er dog stadig helt nede på en 18. plads.

Räikkönen ser ud til at være på en hurtig omgang. 25,2 sekunder i første sektor er hurtigst af alle, men han sætter dog lidt til i den midterste, og sidste sektor er heller ikke hurtig nok – så ingen forbedring. Imens er der blevet travlt på banen. Nu er der bare fem kørere, der ikke er ude.

Med tre minutter igen er det kun Schumacher, Kovalainen og Vettel, der holder i pitten.

Det ser ud til, at Räikkönen har problemer: han kører langsomt, og i anden sektor ser det ud til, at han helt er stoppet. Nej, det lykkes for ham at få bilen tilbage i pitten.

Heidfeld er rykket op på en niendeplads.

Med mindre end ét minut igen er Massa på en rigtig hurtig omgang, men den sidste sektor bliver for langsom til, at han kan forbedrer sig. Alonso har også sat personlig bedste i de to første sektorer – kan han forbedrer sig? Nej, det kan han ikke.

Dermed er tredje frie træning ovre. Kimi Räikkönen sluttede for tredje gang ud af tre mulige som den hurtigste, men det kan have været dyrkøbt, da han havde problemer til allersidst i træningen. Vi ved endnu ikke, hvad problemet var og om det er noget, der får indflydelse på resten af weekenden. Et motorskifte vil koste ti placeringer på startgridden.

Vi vender tilbage klokken 8 dansk tid med en direkte rapport fra kvalifikationen. Indtil da, kan du se alle tiderne fra den netop overståede træning her.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:36.100 + 0.000 15
2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:36.126 + 0.026 13
3. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:36.227 + 0.127 14
4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:36.405 + 0.305 14
6. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:36.964 + 0.864 13
10. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:37.315 + 1.215 13
11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:37.323 + 1.223 16
19. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:37.926 + 1.826 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)