Lewis Hamilton tog søndag den sejr, der formodentligt sikrede ham verdensmesterskabet. Men udsigtil en en straf for farlig kørsel under de to sikkerhedsperioder kunne have givet sejren til Heikki Kovalainen efter det ternede flag faldt.
Det skyldes at blandt andet Scuderia Toro Rosso anklagede Lewis Hamilton for farlig kørsel. Det var netop en kraftig nedbremsning bag sikkerhedsbilen, der fik Sebastian Vettel til at køre ind i Red Bull kollegaen Mark Webber. Den kollision indbragte senere Sebastian Vettel en ti placeringers straf.
Kollisionen mellem Mark Webber og Sebastian Vettel havde nær kostet Lewis Hamilton sejren
Holdkammeraten Vitantonio Liuzzi blev i dømt en 25 sekunders tidsstraf efter løbet, som han fik for at skulle have overhalet Spyker køreren Adrian Sutil under gult flag. Tager vi udgangspunkt i de 25 sekunder og siger, at Lewis Hamilton var blevet tildelt en 25 sekunders straf efter løbet, så havde resultatet set anderledes ud.
Der var kun tyve sekunder ned til David Coulthard på plads fire, så en 25 sekunders straf ville have kostet så mange point i mesterskabet, at Kimi Räikkönen havde en lille chance, mens Fernando Alonso stadig ville have haft en reel chance.
Den spanske avis ‘Marca’ skrev, at Lewis Hamilton havde matte stå skoleret for banens stewards, men at man frikendte Lewis for farlig kørsel. Men at den slags kørsel ikke er velset bag sikkerhedsbilen.
Tilbage i år 2000 på Monza banen førte Michael Schumacher løbet efter sikkerhedsbilen. Under en opvarmning af bremserne ned ad langsiden bremser han kraftigt op. Det fik rookien Jenson Button til at foretage en kraftig undvigemanøvre for ikke at påkøre bilen foran, hvilket sendte ham en tur i væggen og ud af løbet.
Lewis Hamilton kan nu selv afgøre mesterskabet
Michael Schumacher var ikke populær efter den opbremsning, og man skærpede dengang reglerne for kørsel bag sikkerhedsbilen. Det var derfor Lewis Hamilton måtte stå skoleret.
Lewis Hamilton kan nu selv afgøre verdensmesterskabet i weekendens kinesiske Grand Prix.