Fernando Alonso kan overleve endnu et år hos McLaren med Lewis Hamilton som sin kollega, men at han gerne skifter til et andet team for at slippe for Lewis Hamilton. Men der er to ting, som kan sætte en stopper for dette.
Teamets kvalitet og årslønnen. Fernando Alonso skifter ikke bare et potentielt verdensmestersæde ud med et sæde hos et team, hvor chancen for point kun er minimale. Og så er der lige det med årslønnen. Selv om der er en plads hos Renault, hvilket virker som det bedste valg set i forhold til verdensmesterens fortid i teamet, så har teamet ikke de samme likvide midler til rådighed som McLaren.
Fernando Alonso dropper gerne Lewis Hamilton som holdkammerat i 2008
Ferrari er også lukket land. Det vil kræve et par ekstra nuller på afskedigelseskontrakten, hvis Felipe Massa skal forlade sin Ferrari kontrakt før tid. Noget som selv for Ferrari ikke virker til at være muligt. Så hellere lade Kimi og Felipe slås om mesterskabet i 2008.
Dermed er der umiddelbart kun McLaren tilbage. Men nu er de tre teams jo ikke de eneste interessante. Mere om det senere.
Til den spanske radiostation Cadena SER udtalte Fernando
”Jeg vil være glad hvis jeg ikke skal være sammen med Hamilton længere. Hvis vi ikke kører sammen til næste år, og jeg kan få en god bil, så godt. Hvis vi skal fortsætte sammen, så vil vi få endnu en stor kamp imellem os.”
Et skifte til Renault og mentor Flavio Briatore vil kun ske, hvis Fernando Alonso vil få fuld nummer et status hos teamet. Uanset teamets resultateter.
Har Renault pengene og bilen til at lokke Fernando Alonso hjem i 2008
Men der er jo den detalje, at Fernando Alonso fortsætter hos McLaren, men ikke kører ved siden af Lewis Hamilton i 2008. Der er jo lige Prodrive at tænke på. Prodrive og McLaren/Mercedes er så enige om betingelserne for 2008, at det kun er færdiggørelsen af den nye Concorde kontrakt, der mangler før McLaren har fået et B team.
Hvis man udlåner Fernando Alonso til David Richards Prodrive team får man ikke problemer med Alonsos McLaren kontrakt. Fernando Alonso vil stadig få samme materiel til rådighed som hos moderteamet, mens David Richards får en erfaren og dygtig kører i sit team med det samme. Den mulighed virker i mine øjne som den mest sandsynlige, såfremt Fernando Alonso ikke skifter fra McLaren til Renault.
For spørgsmålet er jo også hvor interesserede Renault er i at have Fernando Alonso til låns, hvis han fra 2009 er bundet til Ferrari på en flerårig kontrakt.