En aftale mellem Max Mosley/FIA og de nuværende motorfabrikanter i Formel 1 betyder, at Formel 1 fra år 2010 skal køre med 675 hk V8 motorer med energiopsamlingsfunktion, hvor den opsamlede energi kan bruges til at give et ekstra boost under acceleration. Lidt som vi kender det fra de amerikanske løbsserier.
I USA sker det dog via en midlertidig forhøjning af turbotrykket på turbomotorerne, mens Formel 1 vil opsamle den kinetiske energi skabt under de ekstreme nedbremsninger. Samtidig ønsker Max Mosley at få udvidet den nuværende motorholdbarhed fra 2 løbsweekender til 4 løbsweekender.
I USA har push-to-pass knappen givet flere overhalinger. Kan det gøre det samme i Formel 1 så hilses muligheden velkommen af mig.
Udsigten til et grønnere Formel 1 vækker dog ikke vild begejstring hos Bernie Ecclestone.
”Jeg mener vi allerede er grønne nok,” siger han.
Aftalen mellem Max Mosley og motorfabrikanterne giver motorfabrikanterne mulighed for at udvikle på deres motorer under sæsonen, noget som ikke er tilladt i disse motorfrysningstider.
Sidder Jarno Trulli i 2010 i en Toyota Prius TF110 Green edition?
Der er da heller ingen tvivl om, at grøn Formel 1 vil sætte gang i debatterne på diverse internetfora. Enten ser vi det som et tiltag fra en gal mand på toppen af FIA, der hurtigst muligt skal fjernes inden han gør Formel 1 til Formel Prius, eller også byder vi muligheden for en renere motorsport velkommen. En udvikling der kan gøre vores dagligdagskørsel renere for miljøet, hvilket vil glæde miljøgrupper og miljøforkæmpere.
Jeg vælger umiddelbart at byde det nye motorkoncept velkommen for at give nogle af de førende motorfabrikanter muligheden for at vise, hvad de kan rent teknologisk med deres motorer. Kan en boost knap i cockpittet måske ligefrem give to overhalinger mere per løb, så hilser jeg det rigtigt velkommen.