• Forside

Brasiliens Grand Prix: Optakt

I den kommende weekend afholdes årets sidste løb på ”Carlos Pace Autodromo”, bedre kendt som Interlagos, og der er lagt op til et af de mest spændende løb i årtier. Hele tre piloter har muligheden for at sætte sig på verdensmesterskabet. Læs vores løbsoptakt.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 17/10 2007 klokken 13:10

Årets sidste løb på Interlagos, eller ”Carlos Pace Autodromo”, bliver utvivlsomt et af de mest spændende løb i årtier. Hele tre piloter har muligheden for at vinde verdensmesterskabet.

Læs herunder vores løbsoptakt, hvor vi gennegår banens historie samt giver et rids over den aktuelle situation.

Indledning
Det 71 omgange lange løb markerer det 25 løb, der afvikles på Interlagos. Da det foregår på det Sydamerikanske kontinent afvikles løbet på om aftenen og det kunne derfor måske være en fordel at tjekke TV-tiderne.

Banen er kendetegnet ved mange elevationer og en generelt ujævn overflade og med to lange stræk der giver gode muligheder for overhalinger. Motorydelse er derfor en hovedfaktor da de to lange stræk også hælder.

Det lange stræk, der går opad, er desuden start- og målområde. Den afgørende del af banen er dog den midterste, hvor der kommer et sving efter det andet og downforce og balance er vigtig i denne del. I de to andre sektorer er det tophastigheden der er afgørende. Der køres i øvrigt imod urets retning på banen.

Banekort for Interlagos

På grund af den store højde over havets overflade er motorydelsen reduceret med cirka 8 procent, men det samme er luftmodstanden så hastigheden forbliver mere eller mindre den samme.

Vi forventer, at McLaren og Ferrari foretager et eller to pitstop, da der ikke er så stor forskel imellem dem.

Bridgestone har taget de bløde og de superbløde dæk med. Det er dog ikke sikkert de bliver anvendt, idet vejrudsigten siger at der skulle komme regn.

Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Interlagos. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

År Kører Hold Tid
Pole Position
2002 Juan Pablo Montoya Williams 1:13.114
2003 Rubens Barrichello Ferrari 1:13.807
2004 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.646
2005 Fernando Alonso Renault 1:11.988
2006 Felipe Massa Ferrari 1:10.680
Hurtigste Omgang
2002 Juan Pablo Montoya Williams 1'16.079
2003 Rubens Barrichello Ferrari 1:22.032
2004 Juan Pablo Montoya Williams 1:11.473
2005 Kimi Räikkönen McLaren 1:12.268
2006 Michael Schumacher Ferrari 1:12.162
Vinder
2002 Michael Schumacher Ferrari 1:31:43.663
2003 Giancarlo Fisichella Jordan 1:31:17.748
2004 Juan Pablo Montoya Williams 1:28:01.451
2005 Juan Pablo Montoya McLaren 1:29:20.574
2006 Felipe Massa Ferrari 1:31:53.751

De sidste fem år på Interlagos


Træninger
Fredag - 1. Kimi Räikkönen McLaren 1:13.764
Fredag - 2. Alexander Wurz Williams 1:12.547
Lørdag Felipe Massa Ferrari 1:11.443
Kvalifikation og løb
Pole position Felipe Massa Ferrari 1:10.680
Hurtigste omgang Michael Schumacher Ferrari 1:12.162
Vinder Felipe Massa Ferrari 1:31:53.751
Referat
Mesterskabet var reelt afgjort inden løbet, og da Fernando Alonso (Renault) havde et ti point forspring til Michael Schumacher (Ferrari) inden løbet, og Schumacher ikke var i stand til at sætte en tid i den afgørende del af kvalifikationen på grund af manglende brændstoftryk, så han måtte starte som nummer ti.

Schumacher fik dog en god start på sin karrieres sidste løb og var hurtigt oppe og udfordre Giancarlo Fisichella (Renault) om femtepladsen, men bilerne kom lidt for tæt på hinanden, og Schumachers dæk blev punkteret, hvorefter han kunne starte forfra – denne gang fra 19. pladsen.

Det blev et rigtig flot løb af Schumacher, der sluttede på fjerdepladsen, men det blev overskygget af to ting: Felipe Massa (Ferrari) vandt som den første brasilianer i Brasilien siden Ayrton Senna (McLaren) i 1993, og Alonso tog sit andet verdensmesterskab.

Løbet blev til gengæld en rigtig dårlig sæsonafslutning for to af holdene: Williams måtte se begge sine kørere udgå på første omgang efter en kollision mellem de to, og Toyota måtte trække begge sine kørere inden for de første ti omgange, idet hjulophængene ikke kunne klare Interlagos' yderst ujævne overflade.

Se også hele vores løbsrapport
1: Massa
2: Alonso
3: Button
4: M. Schumacher
5: Räikkönen
6: Fisichella
7: Barrichello
8: de la Rosa

Sidste år i São Paulo


Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Autodromo José Carlos Pace (Interlagos)
By Interlagos/São Paulo
Tidszone 4 timer efter Danmark
Første Grand Prix 11. februar 1973
Antal Grand Prixer 24
Rekorder (2000 Layout)
Banerekord - pole 1:10.646 (Rubens Barrichello, 2004)
219,579 km/h
Banerekord - løb 1:11.473 (Juan Pablo Montoya, 2004)
217,038 km/h
Hurtigste løb 1t28:01.451 (Juan Pablo Montoya, 2004)
208,517 km/h
Bedste Kørere og Hold
Flest sejre 4 (Michael Schumacher)
7 (McLaren)
Flest poles 3 (Ayrton Senna, Mika Häkkinen)
8 (McLaren)
Flest hurtigste omgange 5 (Michael Schumacher)
7 (Williams)
Årets Løb
Omgangslængde 4,309 km
Omgange i løbet 71
Løbsdistance 305,909 km
Banen
Sving 15 (5 højre og 10 venstre)
Højeste hastighed 320 km/t
Vigtige Links
Hjemmeside www.gpbrasil.com.br
Satelitbillede Google Maps
Baneinfo Bilmagasinet F1

Løbs- og banedata