• Forside

Ecclestone: V8 er en kostbar fejl

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/2 2006 klokken 23:02

Formel 1 chefen Bernie Ecclestone mener, at ændringen fra V10 til V8-motorer er en stor og bekostelig misforståelse – og han mener samtidig, at F1-konstruktørerne kun har sig selv af bebrejde.

Samtlige teams, undtagen Scuderia Toro Rosso, har fulgt det nye regulativ om at neddrosle fra 3,0 liter V10 til 2,4 liter V8, en regelændring der angiveligt skulle minimere omkostningerne og sænke hastigheden.

Men nu melder Ecclestone sig med udtalelser om, at det samme mål kunne være nået, ved at begrænse de hidtidige V10-motorer på samme måde som Scuderia Toro Rosso gør.


Bernie Ecclestone (tv) og race director Charlie Whiting

”Jeg bryder mig ikke om denne regel,” udtaler Ecclestone til magasinet Autosprint. ”Det var heller ikke nødvendigt, for de kunne have nået de samme mål med den gamle ticylindrede motor blot ved at begrænse effekten.”

”De nye V8-motorer koster en formue, og det næste skridt bliver, at man også må begrænse dem, fordi de bliver alt for kraftfulde,” fortsætter Ecclestone. ”De kunne have gjort nøjagtig det samme ved at begrænse V10’erne og dermed sparet sig selv for temmelig mange penge.”

Ecclestone understreger samtidig, at skiftet til V8 var helt op til teamene.

”Der var et møde i Monaco med samtlige teams, hvor man diskuterede nedskæring i omkostningerne, og så begyndte det at gå helt galt,” fortsætter Ecclestone.

”Den fremherskende ide var, at ved at begrænse motorkapaciteten med 20%, så ville man få en tilsvarende besparelse i omkostningerne.”

”Det var fuldstændig nonsens. Ingen analyserede tingene til bunds. Konstruktørerne forpligtede sig til at lave V8’ere, og først senere fandt man ud af, hvilke omkostninger de i virkeligheden stod overfor,” slutter Ecclestone.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER