Det er ikke "bare" en sag om nogle enkelte dokumenter og lidt skriblerier det handler om. Det handler om stort set alle tegninger af Ferrari F2007-bilen, der skulle være blevet kopieret og givet videre til en højtstående medarbejder hos McLaren.
Nigel Stepney er allerede fyret, og Mike Coughlan fra McLaren, skal nok heller ikke dukke på på kontoret i den kommende tid.
Men hvis det viser sig, at McLaren var mere involveret i sagen end som så - hvis de rent faktisk har benyttet sig af den viden de har fået på ulovlig vis - så kan alt det der er bygget op gennem de sidste fire årtier, blive ødelagt. Det er intet mindre end McLarens integritet og navn, der er på spil.
Mike Coughlan underskrev i sidste uge en erklæring, hvor han forklarede sin involvering i hele sagen, en erklæring omverdenen endnu ikke kender indholdet af. Men det er det mest efterspurgte stykke papir i motorsporten lige for tiden, for det kan enten give alvorlige ridser i lakken hos McLaren, eller fuldstændig fritage dem for ansvar.
Er dette i virkeligheden en Ferrari?
Erklæringen er en del af en aftale, som Mike Coughlan har indgået med retten. I stedet for at retten begyndte at endevende Coughlans hjem og starte en egentlig straffesag mod ham, har han aftalt at underskrive en erklæring, som kaster lys over hans del af sagen, men som også kan koste McLaren deres chance for en VM-titel.
Nigel Stepney har kategorisk benægtet, at han har videregivet nogen som helst dokumenter til Coughlan, men indrømmer dog, at de talte sammen, om at de ville forlade deres respektive arbejdspladser og opsøge Honda.
Nu er FIA også med i sagen. Hvis de, som forventet, har set erklæringen fra Coughlan, og hvis erklæringen indeholder følsomme oplysninger om McLarens rolle i sagen, kan det betyde enden for teamets VM-chancer.
Ron Dennis har kategorisk benægtet, at den nuværende MP4-22, som fører konstruktørernes mesterskab og som har ført Lewis Hamilton til tops, er influeret på nogen måde af de tegninger fra Ferrari, som hele sagen drejer sig om.
Ron Dennis ved Lewis Hamilton
Dennis er kendt i Formel 1 som en hård mand, men også som en mand med integritet og ære, og det lyder usandsynligt for mange, at han skulle have nogen direkte indblanding i sagen.
Desværre må man sige, at det ikke er nok at være et godt menneske, for hvis det viser sig, at top-medarbejdere hos McLaren, blandt andet Coughlan, men også Jonathan Neale, kendte til tegningerne, så er spørgsmålet hvor længe de kendte til dem. Længe nok til at kunne drage nytte af dem?
Timing er desværre ikke på McLarens side i denne sag. Ron Dennis fortalte i sidste uge, at Coughlan havde informationerne til sidst i april, men andre oplysninger fra FIA siger marts. Det er dette lille tidsrum på et par uger, der kan vælte det hele.
I marts måned beskyldte McLaren Ferrari for at benytte en fleksibel bund i bilen. Et design-mæssigt smuthul, som McLaren gjorde opmærksom på til FIA. Problemet er, at dette skete i midten af marts, så man kan spørge, om det er tilfældigt, at McLaren lige vidste hvad de skulle kigge efter?
Ja og nej. Formel 1 teams holder øje med hinanden og forsøger altid at finde ud af, hvordan de andre gør. Det mest sandsynlige er, at McLaren ganske enkelt, som alle andre teams, har folk der spotter de andre biler og som på fuld lovlig vis kan opdage eventuelle ændringer. Præcis som når vi sidder og kigger på tv-skærmen og tænker: Der er da en ny vinge på den bil."
Kimi Räikkönen vandt Storbritanniens Grand Prix 2007
På en anden side, har vi hele det med tidsrammen. Hvis McLaren kendte til tegningerne på det tidspunkt hvor de anklagede Ferrari for en fleksibelt underlag, kan det tydes som om, de havde insider-viden på det felt. Fakta er, at FIA reviderede reglerne for den fleksible bund, og pludselig blev Ferrari´s præstation værre over de næste løb.
McLarens gode navn og rygte ligger i Coughlans hænder. Hvis han fik dokumenterne på egen hånd for at søge arbejde et andet sted, og udtaler sig i retten at det forholdt sig således, så vil meget af presset forsvinde fra det britiske team.
På den anden side, hvis FIA og retten finder, at McLaren har benyttet sig af delikate informationer fra Ferrari, så kan FIA vælge mellem en hel række af straffe. En høj bøde som det absolut mest milde valg, til fuldstændig fratagelse og udelukkelse fra resten af 2007-sæsonen.
Derudover kan McLaren få så store skader på renomméet, at de for altid vil blive sat i forbindelse med spionage og sabotage.
Tidligere er lignende straffe blevet udmålt i Formel 1. Tyrrell-teamet fik en straf for en teknisk overtrædelse i 1984 og det kostede Martin Brundle hans andenplads i det amerikanske GP i Detroit. I 2005 blev Jenson Button og Honda ekskluderet fra San Marino´s GP og to løb frem, da man fandt en ekstra og ulovlig benzintank på bilen.