Vi har netop modtaget data fra Robert Kubicas voldsomme ulykke på Gilles Villeneuve banen i Montreal, og de fortæller historien om, hvad en ufrivillig deltager i en hårrejsende tur imellem liv og død kan blive udsat for – og overleve.
Dataene viser, at Kubica overlevede et sammenstød, der udsatte ham for hele 75 G. Ulykken indtraf efter at hans BMW Sauber, under forsøg på overhaling af Jarno Trulli, havde haft kontakt med italienerens Toyota.
Robert Kubica inden ulykken indtraf.
Efter kontakten mistede BMW’en frontvingen hvorefter bilen som en F16 jager lettede fra banen og kolliderede med betonmuren i sving 10, L´Epingle, med 230 km/t. Under mødet med muren blev Kubica i et millisekund udsat for hele 75 G.
I lighed med andre F1-biler er BMW’en udstyret med en sort boks, en såkaldt ADR (Onboard Accident Data Recorder), og det er fra denne boks dataene stammer. Enheden, der måler ca. 15 x 15 cm og sidder lige bagved køreren under benzintanken, registrerer og logger samtlige data fra hele løbet.
Ifølge en rapport fra FIA’s sikkerhedskommission virkede samtlige sikkerhedssystemer på BMW’en heldigvis perfekt – herunder kørerens overlevelsescelle, de forbedrede crash bokse, HANS udstyret (nakkestøtten, som køreren har monteret sammen med hjelmen), cockpittets nakkestøtte og kørerhjelm.
HANS udstyret, der var en af flere faktorer, som reddede Kubicas liv.
”Vi var forfærdede over ulykkens ufattelige voldsomhed, men vi er til gengæld overvældede over at se, hvor relativt uskadt Robert var bagefter. Og vi har det meget godt med den måde som chassiset opførte sig på som overlevelsescelle,” udtaler Willy Rampf, teknisk direktør hos BMW Sauber.
”Vi går aldrig på kompromis i forbindelse med chassiset og vi går f.eks. aldrig til grænserne for at spare på vægten. Vi holder os altid på den sikre side, og det viste at kunne betale sig.”
”Man skal ikke glemme, at en sådan celle er meget komplekst indrettet. Den består af mere end 1.000 dele af carbonfibre, Kevlar og strukturer af ’bikageceller’ og metal,” slutter Rampf.
Robert Kubica forventes at vende tilbage til sin overlevelsescelle ved Frankrigs Grand Prix d. 1 juli.