Max Mosley er i gavehumør i øjeblikket. Det flyver med kommentarer fra Max Mosley i en grad, så man ikke ved om det er for sjov eller ej.
For få uger siden sagde han, at han ikke mente, at bilfabrikanterne skulle have nogen penge for at deltage i Formel 1. Denne gang er det endnu bedre.
Max Mosley truer nu med at udelukke de hold, som ikke vil skrive under på den nye Concordeaftale. Max Mosley vil give de fem hold 10 dage i marts måned til at underskrive aftalen. Ellers vil han åbne for tilmeldinger til 2008 mesterskabet, og der vil ikke være noget med førsteret blot fordi man har deltaget i Formel 1 i en længere årrække.
FIA Præsident Max Mosley
Forslaget lyder mest af alt tåbeligt, men Max Mosley har jo før fået trumfet sine ting igennem, og hvorfor ikke denne gang. Selv siger Max Mosley:
”Fra 2008 er der ikke nogen, der har en speciel ret eller er forpligtede til at deltage i mesterskabet. Vi vil tillade 12 hold af sikkerhedsmæssige hensyn og fordi alle pits er bygget op til 12 hold.”
"Der er seks hold, der har skrevet under. Der er muligvis 3 til 4 personer som snakker om at tilmelde sig og der er fem GPMA hold. Det giver mening at åbne for tilmeldinger nu og så lukke dem hurtigst muligt."
"Så har vi muligheden for at diskutere med de tilmeldte hold omkring ændringer til reglementet før deadline ellers udløber i juni.”
Renault er et af de hold, der kan miste deres plads i Formel 1
”Regulativerne er identiske med de nuværende bortset fra, at vi har fjernet de $48 mio. i tilmeldingsgebyr. Vi vil så kigge på deres fabrik, deres forretninger og være tilfredse med, at de er i stand til at gøre det vi forventer.”
”Det vil ikke overraske mig at se nogle afhoppere næste måned, når vi åbner for tilmeldinger. Jeg håber alle vil være fornuftige og indse, at det er retfærdige regler og alle vil tilmelde sig."
"Jeg er meget opsat på at gennemføre dette. Jeg tror ærlig talt, at Formel 1 vil blomstre, når vi har fået udgifterne under kontrol, så de uafhængige teams kan overleve.”
Toyota er et andet hold
Således slutter Max Mosleys seneste ide.
Det er Reuters, der har viderebragt disse kommentarer, og man kan godt forestille sig cheferne for de store bilfabrikanter få kaffen galt i halsen i morgen, og begynde at tale om, hvorfor de skal bøje sig for Max Mosley, og hvem han egentlig tror han er.
Mon ikke dette forslag vil blive debatteret de næste par dage.