Formel 1 er flyttet til Nordamerika og vi er dermed klar til sjette runde af verdensmesterskabet, nemlig Canadas Grand Prix, der køres på søndag den 10. juni klokken 19.00 på
Gilles Villeneuve. Læs her vores omfattende optakt til løbet.
Indledning
Da vi altså er kommet til Nordamerika afvikles de forskellige sessioner ikke på de normale tidspunkter men du finde
TV-tiderne i vores sædvanlige oversigt der også indeholder GP2.
Der har været testforbud imellem Monte Carlo og Montreal og holdene er derfor afhængige af resultaterne af de test de gennemførte inden løbet i Monaco samt resultater fra numeriske simulationer.
Der er lavt vejgreb i starten af weekenden idet banen ikke bruges ret tit til løb og er støvet. Derudover blæses der ofte vand op på banen fra floden, der ligger lige ved siden af. Disse vinde er meget svære at forudse og gør opsætningen af bilen kompliceret. Generelt er der altså meget glat. På grund af de mange lige stræk vil vi dog for første gang i se en opsætning med en medium til lav down force.
Banekort for Gilles Villeneuve
Som ved Monacos Grand Prix har Bridgestone stillet de bløde og de superbløde dæk til rådighed. Det bliver de superbløde der er markeret med en hvid ring. Til Grand Prixet på Indianapolis ugen efter bliver det i øvrigt de bløde og medium der er mulige valg. Det bliver dermed også en hård weekend for dækkene, specielt på grund af de høje temperaturer.
Banen består af flere lange lige stræk samt flere langsomme sving og chikaner som giver et par gode overhalingsmuligheder. Derfor ser vi tit interessante løb i Canada. Banen på Ile Notre Dame er 4.316 km lang. Gennemsnitsfarten er omkring 200 km/t og topfarten er oppe på 320km/t ved start slut stykket hvor speederen er i bund i 15 sekunder inden sving 8. Der er 13 sving og det langsomste er foregår i 1. gear ved bare 88 km/t.
Start/stop naturen af banen er meget hård ved bremserne og formentligt den bane i kalenderen, der slider hårdest på bremserne. Der udvikles meget varme ved bremserne som bliver over 1000 grader varme. Det samme gør sig gældene med gearkassen og der forventes omkring 2000 gearskift i løbet af de 70 runder.
På grund af væggene, der står tæt på banen, de store kantsten og de ubarmhjertige afkørselszoner sker der jævnligt uheld på banen, specielt ved Wall of Champions og det ses ofte at Safety Car kommer på banen.
Der er masser af aktivitet på Circuit Gilles Villeneuve uden for Grand Prix weekenden.
Vi forventer dermed at der vil blive tale om strategier med to pitstop, men der vil også være nogen der vælger et enkelt eller sågar tre. Dette vil holdene efter al sandsynlighed først beslutte i løbet af lørdag formiddag. I nedenstående skema femgår det hvornår pitstoppene vil komme afhængigt af den valgte strategi.
Pitstop |
1 stop |
Runde 33 - 38
|
2 stop |
Runde 22 – 30, 46 - 52
|
3 stop |
Runde 17 – 22, 31 – 37, 47 – 52 |
Siden sidst
Monaco. Ikke et løb, der giver genlyd i Formel 1 historien, i det mindste ikke i 2007 udgaven. Største brag var truslen om at McLaren Mercedes eventuelt ville få frataget sejren, på grund af deres påståede teamordre, en trussel, der ikke blev ført ud i livet, endda på trods af en ret klar tilståelse fra Ron Dennis. Ellers så glemmer vi hurtigt Monaco 2007 og går videre i Formel 1 2007.
Alonso. Hamilton og McLaren Mercedes klædte Ferrari og Felipe Massa totalt af i Monaco, de sad på alt, i det mindste så længe at det var tørvejr, hvor det desværre, i det mindste set fra Ferraris side, ikke regnede under løbet. En række på 3 poles til Massa blev brudt af Alonso, der også endte øverst på podiet fortjent eller ej.
Det er med vilje at Kimi Räikkönen ikke er nævnt her. En tur i barrieren lørdag endte ganske effektivt alle muligheder for en god placering i Monaco og fik logisk nok debatten om ham til at blusse op igen, ikke mindst i Italien, hvor de røde tifosis begejstring for Schumis arvtager er kølnet en del og hvor en ung brasilianer er blevet noget mere hot.
Et enkelt point i et løb, hvor alle 3 hovedkonkurrenter, for ikke at sige de 3 konkurrenter til mesterskabet, alle er på podiet, gør det svært i resten af sæsonen og begge Ferrari-kørere skal til at krydse fingre for en McLaren Mercedes defekt eller 2.
Fernando Alonso foran Kimi Raikkonen og Giancarlo Fisichella i starten af løbet
Honda fik en tiltrængt opmuntring, da begge kørere endte i den sidste kvalifikation. Jenson Button godt nok efter visse parkeringsvanskeligheder fra David Coulthards side, men historien er skånsom mod den slags hændelser.
Det forhindrede dog ikke Honda i at forvalte det dårligt, idet begge biler mistede en plads og endte som nummer 10 og 11 – endda overgået af Scott Speed fra Red Bull holdet, en præstation ingen kan være tilfredse med, endda efter at man var så priviligeret, at 2 fra top-8, Mark Webber og Nico Rosberg var udgået, hvorfor man burde have fået 2 gratis placeringer. Facit er, at endnu en løbsweekend sluttede forfærdeligt for Honda, ligeså forfærdeligt som den var begyndt.
Jacques Villeneuve BMW Sauber F1.06 i Canada 2006
En anden, der langt fra kan være tilfreds, det er tidligere omtalte Rosberg. En flot startplacering som 5 blev omdannet til en 12. plads, det er langt fra godt nok og slet ikke i Monacos gader, hvor de fleste hold bør kunne lægge en strategi, der kan holde en som starter som nummer 5 i pointene. Det kunne Williams ikke, og det er ret skuffende efter deres fornemme sæsonstart.
På positivsiden kan Frank Williams dog notere, at man endnu en gang lammetævede leverandøren af motorerne, for Toyota havde endnu en forfærdelig weekend. Det er dog nok kun Honda, som det kan trøste, men Williams virkelig flotte resultater burde gøre deres fremtid og 2008 sæson betydeligt nemmere.
Endelig var Renault med helt fremme og fik en 4. plads efter en dårlig sæsonstart, hvor det har været meget svært at se, at de er 2006 verdensmestre for konstruktører. Desværre må man forvente, at det mere var et udslag af banen og andre omstændigheder, end det var en reel tilbagevenden til toppen.
Fernando Alonso fejrer sejren i Canada 2006
Næste løb er i Canada, et løb der lægger op til endnu en McLaren Mercedes eller Ferrari sejr. Godt nok vandt Alonso sidste år, i en Renault, men at forvente at Renault gentager den sejr, det er en smule optimistisk.
Bortset fra Ralf Schumacher, der helt sikkert ikke vinder på lørdag, men som vandt i 2001, så har McLaren og Ferrari delt de sidste 10 års sejre mellem sig.
Sejrherren? Ja, det bliver en af de 4 forreste i mesterskabet, men hvem det bliver, det tør vi ikke længere byde på, Massa og Alonso er måske et mulehår foran de 2 andre. Omvendt kan man argumentere for at Räikkönen ønsker at revanchere sig for Monaco og at Hamilton ønsker at vise at han har evnerne til at vinde et løb.
Under alle omstændigheder kan det blive endnu et brag af et løb, og det kan umuligt blive lige så kedeligt som det foregående løb i Monaco.
Rubens Barrichello - det regnede under kvalen i Momtreal i 2003
Historie
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:12.836 |
2003 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:15.529 |
2004 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:12.275 |
2005 |
Jenson Button |
BAR-Honda |
1:15.217 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:14.942 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:15.960 |
2003 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:16.040 |
2004 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:13.622 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:14.384 |
2006 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:15.841 |
Vinder |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:33:36.111 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:31:13.591 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:28:24.803 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:32:09.290 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:34:37.308 |
De seneste fem år i Montréal
Træninger |
Fredag - 1. |
Robert Kubica |
Sauber-BMW |
1:16.390 |
Fredag - 2. |
Robert Kubica |
Sauber-BMW |
1:16.965 |
Lørdag |
Fernando Alonso |
Renault |
1:15.455 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Ferando Alonso |
Renault |
1:14.942 |
Hurtigste omgang |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:15.841 |
Vinder |
Fernando Alonso |
Renault |
1:34:37.308 |
Referat |
Efter dette løb virkede det som om at titlen var i hus for Fernando Alonso. Han førte fra start til mål og lavede ingen fejl. Han var på pole sammen med Giancarlo Fisichella og han klarede sig bedre end alle andre under de svære betingelser der var på den varme bane, og inden der kom en Safety Car på banen havde han et forspring på 25 sekunder over Kimi Räikkönen og 40 sekunder foran Michael Schumacher.
I starten var det lidt mere kritisk idet Kimi Räikkönen flere gange forsøgte at komme forbi ham, men på grund af problemer med koblingen og to langsomme pitstop, kunne han ikke fastholde trykket.
Michael Schumacher havde en strategi med en masse benzin ombord, og han kunne bare kvalificere sig som nummer fem. Dette betød han var fanget bag Jarno Trulli de første 23 runder, og da han kom forbi var de andre langt væk. Da Villeneuve crashede forulykkede sidste i løbet bragte det ham i kontakt med de andre. Da Kimi Räikkönen kørte for bredt i næstsidste runde lykkedes det Schumi at komme forbi og sikre sig andenpladsen.
Det var Alonos' fjerde sejr i træk og i de løb han ikke havde vundet indtil nu var han blevet nummer to. Han havde 84 point og Michael Schumacher bare 59 og dermed var hans forspring oppe på 25 point.
Se vores referat af løbet her. |
1: Alonso 2: M. Schumacher 3: Räikkönen 4: Fisichella 5: Massa 6: Trulli 7: Heidfeld 8: Coulthard |
Sidste år i Montréal
Fernando Alonso Canadas Grand Prix, 2005
Banen
Banen |
Banenavn |
Circuit Gilles Villeneuve |
By |
Montréal |
Første Grand Prix |
8. oktober 1978 |
Antal Grand Prixer |
28 |
Rekorder |
Banerekord - pole |
1:12.275 (Ralf Schumacher, 2004) 217,220 km/h |
Banerekord - løb |
1:13.622 (Rubens Barrichello, 2004) 213,246 km/h |
Hurtigste løb |
1t28:24.803 (Michael Schumacher, 2004) 207,165 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
7 (Michael Schumacher) 10 (Ferrari) |
Flest poles |
6 (Michael Schumacher) 8 (Williams) |
Flest hurtigste omgange |
4 (Michael Schumacher) 8 (McLaren) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
4,361 km |
Omgange i løbet |
70 |
L¯bsdistance |
305,270 km |
Fakta |
Antal sving |
15 sving |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.grandprix.ca |
Satelitbillede |
Google Maps |
Baneinfo |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata
Wall of Champions: Bemærk hvor tæt dækaftrykkende går på væggen
Banen ifølge Alonso
Sidste års vinder i Canada, Fernando Alonso, betragter Cicuit Gilles Villeneuve som en af de bedste baner. Han fortæller om banen:
"Det er en fantastisk racerbane. Det er en halvpermanent bane, hvilket basalt set betyder, at banen i løbet af løbsweekenden bliver hurtigere og hurtigere som mere gummi bliver afsat. Der er også mange overhalingsmuligheder, specielt ind i hårnålen ved Sving 10, og den sidste chikane før start/mål langsiden, hvor man kan slipstreame og opnå en fordel. Hvis din bil er god, har du ekstra fart ved enden af langsiden, og du kan bremse senere end fyren foran dig.
Det er en lav til medium downforce bane, og den er virkelig hård ved bremserne. Nøglen til at være hurtig på denne bane er at have god bremsestabilitet, at gøre din bil meget blød hen over kerberne og at have godt med vejgreb, så du kan komme ud af chikanerne med masser af fart. Det er også meget vigtigt at køre med et minimum af downforce, så man kan opnå den maksimale fart ved enden af langsiden.
Det er meget vigtigt at slutte løbet, fordi selv på de sidste omgange løber mange ind i problemer med bremserne, og der er mange overraskelser på de sidste 10 omgange, efterhånden som bremseskiverne er brugt op.
Pitbanen er rimelig lang og som resultat sigter du på at have få pitstops, basalt set hvis du kan slippe af sted med to, så er det bedre end tre. Vejret i Montréal er altid uforudsigeligt, og der er en tendens til, at der altid kommer en tilfældig byge i løbet af løbsweekenden."
Strækket op mod sving 5 på Gilles Villeneuve