Under torsdagens pressekonference i Monaco udtalte Ron Dennis, at
”Jeg føler mig ikke særlig godt tilpas med reglementer, der er designet til at favorisere motorfabrikanter, hvis engagement i Formel 1 kan stoppe når som helst.”
”Det er ikke deres kerneområde og historien viser, at fabrikanter kan vælge at stoppe med meget kort varsel af mange forskellige grunde.”
Ron Dennis ved Lewis Hamilton
”At konstruere reglementer for at tilgodese fabrikanter mener jeg er fundamentalt forkert.”
Man kan kun give Ron Dennis ret. Efter 2005 begyndte snakken om at Renault teamet ville lukke ned efter 2006 sæsonen, da den nye Renault chef Carlos Ghosn ikke længere mente, at Renault kunne opnå noget i Formel 1. Derfor skulle teamet lukkes ned.
Det ved vi nu ikke blev til noget, men er et godt eksempel på, hvad det kan betyde, hvis en motorfabrikant vælger at trække sig fra Formel 1. Set i 2007 sammenhæng, så ville Renault teamet mangle og Red Bull Racing stadig have kørt med Ferrari motorer.
Hvis Renault forlader Renault, så mangler der igen et Formel 1 hold.
Netop problemet med fabrikantejede Formel 1 teams gør, at man kan ændre hele Formel 1 på ingen tid. Hvis Toyota beslutter sig for, at nu har man hældt nok yen i et tomt hul, så nu lukker man teamet, så manglede der på ny et team i Formel 1 og Williams havde ikke kunne køre med Toyota kundemotorer.
Netop den udvikling gør, at teams som Williams og McLaren ikke vil sælge hele deres team til en fremmed investor eller motorfabrikant.
En ting som skærer Ron Dennis dybt er, at FIA har henvendt sig til motorfabrikanterne for at høre på forslag på, hvordan man kan udvikle Formel 1 for eksempel 2.2 liters V6 turbomotorer med en omdrejningsbegrænsning på 10.000 rpm i stedet for de eksisterende teams, ikke teamsenes motorleverandører.