Det er altid med stor spænding, at det første løb i sæsonen skydes i gang. Vil kun godt en håndfuld kørere gennemføre som det skete i 2002 (8 kørere), vil indikationerne fra vintertestene, træningerne og kvalifikationen holde stik, og så videre. Kort sagt, så må svarerne på de to spørgsmål efter dagens løb være 'Ja'.
I et løb, hvor bare fem kørere udgik, blev der nemlig aldrig rigtig tvivl om resultatet. Dertil var Kimi Räikkönen simpelthen for meget hurtigere end de to McLaren-kørere, som efter første pitstoprunde på deres side heller ikke havde noget pres bagfra.
BMW Sauber viste igen i dag, at de har farten til at være med i kampen om podieplaceringerne. Nick Heidfeld fik en rigtig god start, hvilket tillod ham at komme forbi Fernando Alonso. Frem til det første pitstop havde Heidfeld på ingen måde problemer med at holde de to McLaren-kørere bag sig, og han holdt godt et par sekunders spring. Heidfeld måtte dog noget tidligere i pit end de efterfølgende kørere, og det kom han til at miste tre placeringer på.
Starten på løbet
Resten af løbet var den eneste spænding i kampen om podiet, om det skulle lykkes Hamilton at slå den dobbelte verdensmester i sit allerførste Grand Prix. Han kom forbi Alonso allerede ved første sving, og sådan blev det mellem de to indtil andet pitstop, hvor Alonso blev ude et par omgange længere, satte nogle hurtige omgange, hvilket var nok til at komme forbi.
Derefter trak Alonso fra og i mål var der godt 11 sekunder i mellem dem. Inden da lykkedes det Hamilton at føre løbet i nogle omgange i perioderne mellem Räikkönen og Hamiltons pitstops. Det er første gang siden Jacques Villeneuves debut i 1996 – første gang der blev kørt i Albert Park – hvor han startede fra pole.
Dagens højdespringer var Felipe Massa (Ferrari), der efter en defekt gearkasse og et motorskift startede bagerst af alle. Det var dog tydeligt, at Ferrarien havde meget mere at give af end de andre i den del af feltet. Som den eneste var han på en ét stop strategi, og det udnyttede han til stille og roligt at kravle op gennem feltet, så han på de sidste omgange kæmpede hårdt med Giancarlo Fisichella (Renault) om femtepladsen.
Knapt så godt gik det for de fire biler med en Honda motor bagi. Rubens Barrichello (Honda) sluttede som den bedste på en 11. plads, efter at Jenson Button må have haft nogle problemer ud over en generel underlegen bil. De to Super Aguri kørere fik ikke den samme succes som i kvalifikationen. Anthony Davidson stallede, da starten gik, og han var trods fornuftige omgangstider ikke i stand til at kæmpe sig tilbage, og Takuma Sato måtte slutte på en 12. plads efter at være startet som nummer ti. Ingen tvivl om, at Super Aguri trods alt kan være mest tilfredse med weekenden, når man ser bort fra den
retssag, der er under opsejling.
Heikki Kovalainen og David Coulthard under løbet
Dagens store skuffelse var Heikki Kovalainen, der gentagne gange var mere eller mindre af banen kulminerende med et 360 graders spind, efter han havde mistet kontrollen over sin Renault på vej ind i et af svingene. Han var dog i stand til at fortsætte uden af bilen på noget tidspunkt havde holdt stillle, og han sluttede på en 10. plads lige i hælene på Jarno Trulli (Toyota).
Med otte omgange igen opstod løbets mest dramatiske situation, da David Coulthard (Red Bull) forsøgte at komme forbi Alexander Wurz (Williams), der er returneret som løbskører efter seks års fravær. I stedet endte det med, at Coulthard kørte over forenden på Williams-raceren. Heldigvis ramte han ikke Wurz, og det var muligt at afslutte løbet uden, at skulle have sikkerhedsbilen ud af pitten. Coulthard var bagefter henne og sige undskyld til Wurz.
David Coulthard siger undskyld til Alexander Wurz efter sammenstødet under Australiens Grand Prix 2007
Du kan læse et fyldigt referat af begivenhederne i vores
"live" rapport, og resultatet af løbet er tilgængeligt fra
resultatoversigten.
Lapchart Melbourne 2007