Ungarns GP: 1. Frie træning

Formel 1-feltet er taget til Ungarn, hvor de skal køre sæsonens 14. Grand Prix-weekend, inden feltet går på en velfortjent sommerferie. Her er højdepunkterne fra den 1. frie træning.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/8 2025 klokken 15:08

Formel 1 er i Ungarn, til et løb der holder rund “fødselsdag” i år. Det er nemlig 40. gang F1-feltet skal køre på den legendariske gokartagtige bane. Før det går løs, skal der trænes og skrues på racerne. Derfor er det nu tid til den første frie træning.

Normalt er det meget varmt og solrigt til Ungarns GP, men i år har de lovet delvist skyet fredag og lørdag samt regn på søndag.

Banen, de skal køre på, er Hungaroring, der har fået en større overhaling i år inden Formel 1-feltet kom hertil. Banen er med sine 4,381 km asfalt ikke en af de længste på kalenderen, men derfor er den stadig garanti for god underholdning. Banens layout bliver nemlig ofte sammenlignet med det, som kendes fra diverse gokartbaner verden over.

Alonso sidder ude i denne session med smerter i ryggen, og derfor har Drugovich overtaget hans racer. Det er ukendt, om det kun bliver for denne session.

Hülkenberg sidder også på sidelinjen og beundrer sin racer, da teamets test- og reservekører Paul Aron har lånt tyskerens bil.

Det er begrænset, hvor mange der har opdateringer med til raceren den her weekend. Red Bull har medbragt nogle små flaps, men ikke noget revolutionerende, og så har et hold som Racing Bulls kun nogle banespecifikke dele med.

Der er heftig aktivitet fra start af.

Hungaroring er kendt for, at holdene smider en god portion downforce på racerne, og i denne weekend bliver det endnu vildere, da der er forventet regn på søndag. I regnvejret gælder det nemlig om at have så meget downforce på racerne som muligt.

Ferrari burde være gode, når det handler om at have masser af downforce på raceren, så de burde have gode muligheder for at score mange point i weekenden.

George Russell melder over radioen, at bremsen er lang og svampet, hvilket højest sandsynligt betyder, at der er luft i bremsesystemet. Så mekanikerne bliver sat i arbejde, når han pitter.

Størstedelen af kørerne starter ud på medium-dækket, men Sainz, Albon, Hadjar, Lawson, Tsunoda, Drugovich, Aron og Stroll er på Hard.

Hamilton spørger ingeniøren, om Norris stadig er et sekund foran. Det bliver bekræftet, og Hamilton får at vide, at Norris henter tiden i sving 5, 8 og 9.

Paul Aron holder i sving 13. Han siger, at bilen melder om “Systems Critical Alarm”. Han får at vide, han skal stoppe bilen. Aron parkerer raceren, og der kommer Virtual Safety Car, og Aron bliver skubbet ud af banefolkene.

Sainz forbremser i sving 1, og han kører ud på afkørselsarealet. Han har åbenbart et flatspot fra tidligere, der ikke er blevet godt, og det driller ham, når han skal bremse ind i svinget.

Albon overstyrer, og bilen kommer i skred, men han når at redde den. Han bakker dog af på sin flyvende omgang.

Bortoleto kører for bredt, og han får skrabet bunden på kerben, men han kan fortsætte sin omgang. De skal dog nok tjekke bunden for skader, når han kører i pit.

Russell melder over radioen, at han ikke engang kan dreje bilen. de kommer dog ikke nærmere ind på, hvad årsagen skyldes.

Hamilton forbremser sig, og han fortsætter lige ud i afkørselsarealet og skærer svinget.

Lando Norris og Piastri slutter, ikke overraskende, i front den her session. En bane som Hungaroring er nemlig McLaren-land, så som deres racer performer for tiden. McLaren-raceren er nemlig feltets hurtigste pt., og bilen er bedst til at passe på dækkene.

Leclerc slutter på tredjepladsen, hvilket også var forventet, at det blev enten ham eller Verstappen, der nappede top tre med de to McLaren-racere. Ferrarien er nemlig god, når der er højt downforceniveau på racerne, som det er tilfældet her i Ungarn.

Mest overraskende er det, at Hadjar slutter på fjerdepladsen i sin Racing Bulls-racer. Det er fem pladser foran Verstappen på niendepladsen.

Du kan se resultatet i tabellen nedenfor.

Husk at du kan følge alle sessionerne her på BMF1.dk.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:16.052 + 0.000 0
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:16.071 + 0.019 0
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:16.269 + 0.217 0
4. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:16.681 + 0.629 0
5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:16.734 + 0.682 0
6. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:16.878 + 0.826 0
7. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:16.880 + 0.828 0
8. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:16.925 + 0.873 0
9. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:16.940 + 0.888 0
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:16.958 + 0.906 0
11. Alexander Albon Williams Racing
S
1:16.984 + 0.932 0
12. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:17.004 + 0.952 0
13. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:17.123 + 1.071 0
14. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:17.184 + 1.132 0
15. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:17.195 + 1.143 0
16. Felipe Drugovich Aston Martin Aramco F1
S
1:17.269 + 1.217 0
17. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:17.393 + 1.341 0
18. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:17.464 + 1.412 0
19. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:17.652 + 1.600 0
20. Paul Aron Stake F1 Team Kick Sauber
H
1:19.788 + 3.736 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER