Monacos GP: 1. frie træning

Formel 1 feltet er ude for at finde grænser i weekenden, når de skal se hvor hurtigt de kan komme rundt gennem de smalle gader i Monaco, som flere har som hjemmebane.

Monaco GP fredag . Copyright Ferrari Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/5 2025 klokken 14:05

En stor del af Formel 1 feltet, har deres faste bopæl i Monaco, som selvfølgelig udelukkende er på grund af de super lækre beboelsesforhold der er, intet at gøre med Skat.

Når det er sagt, så er det hjemby/land for Charles Leclerc, der sidste år lykkedes med at vinde løbet, som han så længe har drømt om.

Det var også, lidt overraskende måske, Charles Leclerc der kom bedst ud af weekendens første træning, da han som den eneste formåede at tage en omgang, på under 1 minut og 20 sekunder.

Men sidste weekends vinder, Max Verstappen, viste at han så absolut havde tænkt sig at lege med, da han sluttede som nummer to, lidt over en tiendedel sekund efter Leclerc, mens Lando Norris som nummer 3, var mere en 3 tiendedele efter Leclerc.

Norris var kun marginalt hurtigere end Alex Albon i Williams raceren, der ser overraskende hurtig ud i Monaco.

Williams har haft en helt fantastisk sæsonstart, men at de også kan være med på en bane med maximal downforce, er overraskende.

Hos Mercedes, virkede det til at unge Kimi Antonelli var lige lovligt udfordret, af den snævre bane, da han kun formåede at sætte sin Mercedes ind på P11, mens Russell i den anden Mercedes, sluttede på P6, omkring 3 tiendedele sekund hurtigere end Antonelli.

I bunden fandt vi Lance Stroll, der ikke fik så mange omgange langt ind, efter han kolliderede med Leclerc, hvilket mest gik ud over Leclerc, der smadrede frontvingen.

Ulykken, som Leclerc var hurtig til at bebrejde Stroll for, kan ikke rigtigt tilskrives canadieren, der trak ud i Leclerc i hårnålsvinget. Hvis ikke han havde gjort det, kunne han næppe have drejet bilen nok til at komme rundt, hvilket Leclerc også burde have set, uanset om han var på en hurtig omgang eller ej.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:11.964 + 0.000 32
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:12.127 + 0.163 29
3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:12.290 + 0.326 31
4. Alexander Albon Williams Racing
S
1:12.314 + 0.350 33
5. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
M
1:12.342 + 0.378 27
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:12.482 + 0.518 32
7. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:12.534 + 0.570 35
8. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:12.669 + 0.705 28
9. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:12.690 + 0.726 29
10. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:12.727 + 0.763 27
11. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:12.765 + 0.801 33
12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:12.979 + 1.015 29
13. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:13.187 + 1.223 34
14. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:13.232 + 1.268 31
15. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:13.329 + 1.365 33
16. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:13.394 + 1.430 30
17. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:13.429 + 1.465 36
18. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:13.470 + 1.506 28
19. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:13.820 + 1.856 31
20. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:15.635 + 3.671 4
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER