Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/5 2025 klokken 19:05
Formel 1-feltet er taget til legendariske Monaco, hvor de små tætte gader sætter alle bilerne på prøve, mens de store yacht fylder hele havnen og skaber en fantastisk stemning. Til trods for den manglende action på banen, så er atmosfæren altid helt speciel på tribunerne og i paddocken.
Monaco er kalenderens mindste bane, og det er den eneste bane på kalenderen, hvor den totale løbsdistance ikke skal overstige 300 km. Her skal de kun tilbagelægge 260 km.
Det skyldes, at løbet simpelthen ville blive for langt og risikoen for ulykker for stor.
Kørerne tilbagelægger nemlig hele 78 omgange, når de røde lamper slukker på søndag.
Første gang der blev kørt Formel 1 på Monacos smalle gader, det var tilbage i 1950.
Siden da har Formel 1 ikke kigget sig tilbage.
Monaco er en bybane med stort B, i og med at banen bruges som normalt trafikeret vej til daglig. Det der også gør Monaco speciel, det er, at mange af kørerne faktisk bor i Monaco til daglig, så de kan sove i deres egen seng, når mørket falder på.
Banen er 3,337 km lang, og fordi banen er så smal, og svingene kommer i hobetal, så giver kørerne kun fuld gas på 44% af omgangen. Derfor er det også svært at overhale i Monaco. Specielt efter bilerne er blevet så store og tunge.
Banen har 19 sving og elevationsforskellen er næsten 42 m, så selv om fyrstendømme er lille, så er terrænet meget kuperet.
Banen har kun 1 DRS-zone, den er på langsiden, hvilket er utraditionelt i F1-sammenhæng. Normalt er der 2-3 stykker.
Det er dog hverken fordi overhalingerne står i kø, eller at man ser de vilde forsøg på selvsamme denne weekend. Oftest vindes løbet faktisk fra pole position. I år har Formel 1 dog forsøgt at ryste posen ved at kræve, at kørerne tager mindst to pitstop.
Det interessante er dog, at bilerne kører med fuld downforce-pakke, så der er greb nok i raceren, til at dækkene kan gribe ordentligt fat i banen.
I og med Monaco er en bybane, så udvikler banen sig hele tiden. Det skyldes, at der køres mere gummi i banen hver session.
Dækkene til weekendens herligheder er i den blødeste ende af sortimentet. Pirelli har taget de bløde C6, medium C5 og hårde C4-dæk med til Monaco.
Dæktrykket må ikke blive mindre end 20,0 psi foran og 19,0 psi bagved, og cambervinkel må ikke være mindre end -3,25 grader foran og -2,25 grader bagved.
I Monaco er alting bare lidt mere specielt, og selv kasketter til podiet i og med, de nu er farvet i Monaco's-farver.
Husk at du kan følge weekendens sessioner her på BMF1.dk
OM SKRIBENTEN

Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.