Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/6 2024 klokken 08:06
Spaniens Formel 1 Grand Prix, har gennem tiden, budt på mange rimelig kedelige løb, som en direkte følge af, at holdene tidligere brugte netop den bane, til en stor del af deres testarbejde.
I år var der dog lagt op til et spændende løb, da vi hen over weekenden og under kvalifikationen så flere forskellige hold, stikke snuden frem, mens Red Bull så sårbare ud.
Da starten gik, så det ud til at Verstappen ville tage den, selvom det var Norris der startede på pole og han på ingen måde, fik en dårlig start.
Men det var George Russell i Mercedes, der fra P4, rykkede udenom dem alle, efter et smukt og meget modigt dyk fra ydersiden.
Verstappen fik dog rimeligt hurtigt fat i Russell og efter en radiomelding om, at det ville være bedst for ham at få taget P1 nu, frem for at vente, smuttede hollænderen uden om briten, i selv samme sving, og nærmest på samme måde, som Russel til at begynde med, have taget starten.
Her fra, fik Verstappen hurtigt oparbejdet et hul til de andre, da det var tydeligt, at Russell i Mercedes ikke kunne holde tempoet oppe på niveau med Red Bull, mens Lando Norris i McLaren fandt rytmen og begyndte at presse Russell.
Her har den hurtige englænder nok siddet og bandet lidt over at han ikke formåede at holde Russell bag sig fra starten.
Da det lykkedes Norris at komme forbi, var Verstappen stukket af i front, hvilket i sidste ende, blev afgørende for løbets resultat.
McLaren valgte at holde Norris ude længe, for at give ham de bedst mulige dæk, sidst i løbet, men selvom han kom tæt på, kom han aldrig tæt nok på til at udfordre Verstappen, hvilket i sidste ende betød, at han endnu engang måtte nøjes med en 2. plads.
Mercedes ligner et hold, der er ved at finde frem til en bil, der kan følge med og begge kørere formåede at kæmpe om 3. pladsen, som i sidste ende ente med at falde ud til Hamiltons fordel.
Hamilton så mere motiveret ud, end han længe har gjort, med stærke overhalinger gennem løbet og en målrettethed som det er længe siden vi har set.
Ferrari, der endte på 5. og 6. pladsen, måtte erkende, at de ikke er der hvor de troede de var efter sejr i Monaco.
De kæmpede hårdt indbyrdes, men strategien faldt ud til Leclercs fordel, der til sidst i løbet fik ham forbi Sainz og tæt på Russell.
Løbet bød på mange overhalinger og spænding ned gennem feltet, dog endte det som så ofte før, med 0 point til HAAS, hvor Kevin efter en meget tvivlsom tyvstart der gav ham en 5 sekunders straf, endte i den tunge ende af feltet, selvom han med en god strategi formåede at kører sig rimeligt godt op.
Hülkenberg havde et rimelig neutralt løb og sluttede lige udenfor point på P11.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)