Spaniens GP: Løbsresumé

Optakten til løbet i Spanien, gav store forhåbninger til at spændende og underholdende løb, især efter Norris formåede at sikre sig Pole. Og underholdende blev det, også selvom Verstappen igen sikrede sig sejren.

Spaniens Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/6 2024 klokken 08:06

Spaniens Formel 1 Grand Prix, har gennem tiden, budt på mange rimelig kedelige løb, som en direkte følge af, at holdene tidligere brugte netop den bane, til en stor del af deres testarbejde.

I år var der dog lagt op til et spændende løb, da vi hen over weekenden og under kvalifikationen så flere forskellige hold, stikke snuden frem, mens Red Bull så sårbare ud.

Da starten gik, så det ud til at Verstappen ville tage den, selvom det var Norris der startede på pole og han på ingen måde, fik en dårlig start.

Men det var George Russell i Mercedes, der fra P4, rykkede udenom dem alle, efter et smukt og meget modigt dyk fra ydersiden.

Verstappen fik dog rimeligt hurtigt fat i Russell og efter en radiomelding om, at det ville være bedst for ham at få taget P1 nu, frem for at vente, smuttede hollænderen uden om briten, i selv samme sving, og nærmest på samme måde, som Russel til at begynde med, have taget starten.

Her fra, fik Verstappen hurtigt oparbejdet et hul til de andre, da det var tydeligt, at Russell i Mercedes ikke kunne holde tempoet oppe på niveau med Red Bull, mens Lando Norris i McLaren fandt rytmen og begyndte at presse Russell.

Her har den hurtige englænder nok siddet og bandet lidt over at han ikke formåede at holde Russell bag sig fra starten.

Da det lykkedes Norris at komme forbi, var Verstappen stukket af i front, hvilket i sidste ende, blev afgørende for løbets resultat.

McLaren valgte at holde Norris ude længe, for at give ham de bedst mulige dæk, sidst i løbet, men selvom han kom tæt på, kom han aldrig tæt nok på til at udfordre Verstappen, hvilket i sidste ende betød, at han endnu engang måtte nøjes med en 2. plads.

Mercedes ligner et hold, der er ved at finde frem til en bil, der kan følge med og begge kørere formåede at kæmpe om 3. pladsen, som i sidste ende ente med at falde ud til Hamiltons fordel.

Hamilton så mere motiveret ud, end han længe har gjort, med stærke overhalinger gennem løbet og en målrettethed som det er længe siden vi har set.

Ferrari, der endte på 5. og 6. pladsen, måtte erkende, at de ikke er der hvor de troede de var efter sejr i Monaco.

De kæmpede hårdt indbyrdes, men strategien faldt ud til Leclercs fordel, der til sidst i løbet fik ham forbi Sainz og tæt på Russell.

Løbet bød på mange overhalinger og spænding ned gennem feltet, dog endte det som så ofte før, med 0 point til HAAS, hvor Kevin efter en meget tvivlsom tyvstart der gav ham en 5 sekunders straf, endte i den tunge ende af feltet, selvom han med en god strategi formåede at kører sig rimeligt godt op.

Hülkenberg havde et rimelig neutralt løb og sluttede lige udenfor point på P11.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T28:20.227 2 25
2. 1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T28:22.446 2 19
3. 3. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:38.017 2 15
4. 4. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:42.547 2 12
5. 5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T28:42.936 2 10
6. 6. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1T28:51.255 2 8
7. 10. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T28:53.987 2 6
8. 8. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1T29:19.751 2 4
9. 7. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1T29:22.252 2 2
10. 9. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1T29:32.116 2 1
11. 13. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1T29:39.442 2 0
12. 11. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
65 omg. 2 0
13. 15. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
65 omg. 2 0
14. 14. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
65 omg. 2 0
15. 18. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
65 omg. 2 0
16. 12. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
65 omg. 2 0
17. 16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
65 omg. 2 0
18. 19. Alexander Albon Williams Racing
P
65 omg. 2 0
19. 17. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
65 omg. 2 0
20. 20. Logan Sargeant Williams Racing
P
64 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brand hos McLaren Spanien dagen derpå: Nedtur for Norris »