Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 12/5 2024 klokken 17:05
Kevin Magnussen kom til Haas i 2017, efter to sæsoner fyldt med tumult hos hhv. Renault og McLaren. Siden har samarbejdet mellem Magnussen og Haas været et interessant et af slagsen.
Der har været op og nedture gennem tiden. To sæsoner var der dækproblemer, en sæson med en amputeret Ferrari-motor, og nu leger Magnussen våbenskjold for Hülkenbergs pointhøst - med en potentiel karantæne hængende som en skygge over sig gennem 2024-sæsonen.
Magnussen har kontraktudløb efter 2024-sæsonen, og Hülkenberg har skrevet ny kontrakt med det kommende Audi-projekt.
Så hvorfor har Haas ikke kastet en frisk kontrakt efter danskeren endnu?
Magnussen er elsket i teamet, og han arbejder godt sammen med ledelsen og ingeniørerne. Det virker dog til, at danskeren har svært ved at finde fodfæste med den nye racer i 2024-sæsonen.
Uheldige straffe, deciderede mærkelige straffe, fejl fra Magnussen, og kørere der har blokeret for ham, har kostet dyrt i 2024-sæsonen. Både pointmæssigt, men også ryet
i sporten har lidt et lille hak.
For Magnussen er en dygtig kører, som nemt er på niveau med en ledig kører som Bottas. Magnussen fortjener at være i Formel 1, og han fortjener at blive hos Haas.
Kørermarkedet er bare overophedet lige nu, og der er mange talentfulde kørere, Haas kan plukke i og udenfor Formel 1.
Lige nu nævnes Magnussen, Oliver Bearman og Bottas til Haas-sæderne.
Sargeant ligner en færdig mand i Formel 1, så der vil Magnussen eller Bottas formentlig komme over, alt afhængig af, hvem Haas vælger. Sainz han ser selvskrevet ud hos “Audi”, medmindre han går efter performance, og ikke penge, for så tager han til Red Bull. Og så bliver Bottas med garanti hos “Audi”.
Hvordan hele kørerkabalen ender, det er uvist lidt endnu. Men det er spændende, hvordan kabalen ender.