Japans GP – kvalifikationen: Verstappen på pole.

Her kan du følge kvalifikationen til Japans Grand Prix.

Haas Japans GP . Copyright MoneyGram Haas F1 Team

Af: Andreas Hansen (ah@bmf1.dk) d. 6/4 2024 klokken 07:04

Godmorgen og velkommen til kvalifikationen til Japans Grand Prix.

Den tredje træning tidligere på morgenen tyder på, Red Bull er favoritterne til de forreste pladser, mens Ferrari sluttede længere tilbage.

Det bliver spændende at se, hvordan det hele spiller ud, når det går løs inden alt for længe.

Vi er få minutter fra at få sat Q1 i gang.

Q1
Der er grønt lys, og vi er i gang.

Magnussen er ude med det samme og dermed første mand på banen.

Ingen er kørt ud sammen med Magnussen indtil videre, så danskeren har masser af plads ude på banen i øjeblikket.

Magnussen med første tid på 1:32.203. Først nu kommer der andre kørere ud, og det er de to Williams-biler, der kører ud af pitten netop nu.

Med 13 minutter tilbage er der for alvor kø i pitten. Nu vil alle ud.

Magnussen er stadig eneste mand med en tid, men om lidt kommer de andre kørere med deres første tider.

Flere kørere har sat tider, og det er Verstappen der er hurtigste mand med 1:28.866. Alonso er efter hollænderen, men har næsten fire tiendedele op til Verstappen. Perez nummer tre lige pt.

Ferrari ligger lige nu P5 og P10, så en skuffende start for Ferrari.

Magnussen kan ikke bruge sin tid til ret meget. P19 i øjeblikket.

Mercedes ligger i øjeblikket P7 og P8, hvilket også må være skuffende for sølvpilene, som ellers har vist fin fart i træningerne.

De to Williams-biler er som de eneste ude lige nu til deres andet forsøg.

Nu kommer de andre kørere langsomt trillende ud af pitten. Albon stryger op som P11, mens Sargeant er oppe som P15.

Magnussen formår ikke at forbedre sig nok til at komme videre til Q2, mens Hülkenberg går videre som P14.

Stroll er også ude af Q1, mens holdkammeraten Alonso er P2.

Bottas viser, at der er fart i Sauber-bilen, slutter som P8, mens Zhou ikke har samme fart og slutter sidst i Q1.

Q1 er ovre, og disse kørere er elimineret:

16. Stroll
17. Gasly
18. Magnussen
19. Sargeant
20. Zhou

Noget af en overraskelse, at Stroll ryger ud. Samtidig er Ocon videre til Q2, og det glæder franskmanden, der jubler over radioen.

Q2
Der er grønt lys igen, og Q2 er i gang.

De to Red Bull-biler er ude med det samme for at sætte en ”banker-tid”.

Kørerne har nu sat deres første tider i Q2, og Red Bull fortsætter med at være hurtigst. P1 og P2 i øjeblikket.

Norris ligger lige nu P3, mens Alonso er P4. De to Ferrari-biler er efter første run P5 og P7. Mercedes er helt nede som P7 og P8, men de har begge kørt deres omgang på brugte dæk.

Hülkenberg har fået sin tid slettet for at have kørt ud over banegrænsen.

Tre minutter tilbage, og kørerne kommer langsomt ud af pitten igen.

Top syv hurtigste er blevet i pitten. De tror på, at deres tider er gode nok til Q3.

Tsunoda klemmer sig videre til Q3. Han slår holdkammeraten Ricciardo ud af Q2.

Hülkenberg slutter P12. Flot kørt af tyskeren.

Q2 er ovre, og disse kørere er elimineret:

11. Ricciardo
12. Hülkenberg
13. Bottas
14. Albon
15. Ocon

Q3
Nu bliver det for alvor spændende. Q3 starter om et øjeblik, og det skal afgøres, hvem der skal starte forrest i morgen.

Red Bull ser ud til at være hurtigst, men kan nogen lave overraskelsen? Ellers bliver det spændende at se, hvem der slutter efter Red Bull, for her er der virkelig tæt kamp om pladserne.

Grønt lys. Vi er i gang med Q3.

De første omgange er kørt. Verstappen forrest, mens Norris indtager andenpladsen 0,249 efter Verstappen. Perez P3.

Det kommer til at kræve noget helt særligt, hvis nogen skal vriste Verstappen af pinden på førstepladsen mod slutningen af kvalifikationen.

Leclerc har endnu ikke sat en omgang, og er i øjeblikket på sin ud-omgang.

Hamilton er på radioen og er uforstående over, hvordan Verstappen kan være et halvt sekund foran den syvdobbelte verdensmester.

Leclerc har sat sin første tid. Kun P7 og også et halvt sekund efter Verstappen.

2 minutter tilbage og nu er kørerne ude til deres sidste forsøg.

Verstappen er på pole. Perez P2, mens Norris ikke kan forbedre sin tid, og han mister dermed P2, men slutter som P3.

De to Ferrari-biler slutter P4 og P8 med Sainz som hurtigste mand.

Alonso viser, hvad den opgraderede Aston Martin er i stand til og slutter P5.

Fan-favoritten Tsunoda slutter P10, hvilket han kan være godt tilfreds med.

Perez viste god fart i bilen i dag. Han er faktisk kun 0,066 efter Verstappen i dag.

Med det slutter vores live-dækning af kvalifikationen til Japans Grand Prix. I morgen kl. 7 går starten på løbet, og det bliver spændende at se, om Perez kan tage kampen op mod Verstappen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:28.197 12
2. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:28.263 12
3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:28.489 13
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:28.682 12
5. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:28.686 12
6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:28.760 12
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:28.766 15
8. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:28.786 12
9. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.008 15
10. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:29.413 18
Udelukket efter perioden
11. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:29.472 12
12. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.494 12
13. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:29.593 12
14. Alexander Albon Williams Racing
P
1:29.714 9
15. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:29.816 12
Udelukket efter perioden
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:30.024 6
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:30.119 6
18. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:30.131 9
19. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:30.139 6
20. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:30.143 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Andreas fra BMF1 Andreas er studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: 2. frie træning Japans GP: 3. frie træning »