Japans Grand Prix; løbsresumé: Verstappen vinder

Max Verstappen var suværen i gårsdagens kvalifikation, og Oscar Piastri overraskede ved at kvalificere sig som nummer to. I løbet var der aldrig tvivl om Max Verstappen som vinder, men det blev løbet ikke mindre begivenhedsrigt af. Dette var også løbet, hvor Red Bull sikrede sig konstruktørmesterskabet.

Englands Grand Prix 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 24/9 2023 klokken 08:09

Max Verstappen fik ikke den bedste start og måtte trække tværs over banen for at dække for Piastri på andenpladsen, hvilket gav en stor mulighed for Lando Norris. Verstappen holdt dog stand og forsvarede sin førsteplads. Længere nede i feltet var der en del kontakt, blandt andet hos Bottas og Zhou, som i sidste ende betød en safetycar, så der kunne ryddes op. Perez og Hamilton havde også en kontrovers og længere nede i feltet var Magnussen tæt på at blive indblandet i et større uheld mellem Bottas og Albon. Det betød også et tidligt pitstop for flere, hvor blandt andre Perez fik skiftet sin frontvinge.

Efter den næsten gennemførte første runde var Verstappen i front foran Norris efterfulgt af Piastri, Leclerc og Sainz, Alonso sad på sjettepladsen foran Hamilton, Russell, Lawson og endelig hjemmebanehelten Tsunoda på tiendepladsen.

Løbet blev givet frit på slutningen af omgang fire, og Verstappen lavede en klog genstart og skabte hurtigt et hul ned til Norris. Valterri Bottas havde ikke den bedste eftermiddag i Japan og snurrede rundt i banens hårnålesving efter at være blevet ramt af Logan Sargeant. Logan blev efterfølgende straffet med fem sekunder for hændelsen, mens Bottas udgik på omgang 9.
Længere fremme i feltet var der en intens kamp igang mellem Russell og Hamilton. Russell foretog en overhaling på Hamilton på vej ind i chikanen, men det varede ikke længe før at Hamilton igen havde kørt sig forbi. Magnussen var avanceret en enkelt plads fra sin startposition og lå nummer 14.

Sergio Perez havde i forvejen rigeligt at gøre med at køre sig tilbage op gennem feltet efter sit frontvinge skift, men det blev ikke gjort bedre af, at han modtog fem sekunders straf for at have overtrådt reglerne i forbindelse med perioden under gult flag og safetycar. Perez eftermiddag gik nærmest fra værre til katastrofal, og denne gang gik det ud over vores egen Magnussen, der ufrivilligt blev offer for Perez oversatsning ind i hårnålesvinget. Perez fik endnu engang ødelagt sin frontvinge og sendt tilbage til bunden af feltet, mens Magnussen fik friske dæk og sendt tilbage på banen. Samtidig skulle der endnu engang ryddes op, og der blev indsat en virtuel safetycar. Det faldt lige i hænderne på Piastri, der havde sit pit stop undervejs og brugte langt mindre tid end under normale omstændigheder og fik dermed en god fordel. Samtidig fik Perez besked på at køre i pit og udgå fra dagens løb.

Med halvdelen af løbet kørt og de fleste pit stop gennemført var der godt gang i positionskampene ned gennem feltet. Verstappen var stadig i front efterfulgt af Russell små seks sekunder efter. Derpå Piastri på tredjepladsen efterfulgt af Norris, Leclerc, Sainz, Hamilton, Ocon, Alonso og Tsunoda. I mellemtiden havde Stroll valgt at udgå af løbet, og det samme havde Sargeant. Piastri og Norris lå solidt på anden- og tredjepladsen, men Norris var tydeligt hurtigere, og McLaren foretog et strategisk skifte mellem de to, og Norris kørte hurtigt flere sekunders forspring ud til sin holdkammerat.

Efter 36 omgange begyndte flere i top 10 igen at pitte. Der var flere forskellige strategier i spil i dette løb, hvor det ikke nødvendigvis handlede om at forsvare sig mod den, der var tættest på placeringsmæssigt, men som i stedet ville have friskere dæk mod slutningen af løbet. Verstappen var stadig i front og kørte også i pit og kom stadig ud med omtrent 10 sekunders forsrping ned til Sainz på andenpladsen. Norris holdt fast i sin tredjeplads, der blev vekslet til en andenplads, da Sainz gik i pit. Russell rykkede derpå op tredjepladsen efterfulgt af Piastri, Leclerc, Hamilton, Alonso, Ocon og Gasly. Hülkenberg og Magnussen lå på dette tidspunkt hhv. 14 og 15.

Derudover skete der også noget interessant uden for banen, hvor Perez ellers var udgået. Pludselig kunne man se mexicaneren tilbage i bilen og klar til blive sendt tilbage på banen for at kunne afvikle den fem sekunders straf, han modtog tidligere i løbet. Ligeså hurtigt som han blev sendt på banen, ligeså hurtigt var han igen ude af løbet.

Med 10 omgange tilbage var begge McLaren racere igen tilbage på anden og tredjepladsen efter en flot overhaling fra Piastri, som gav ham tredjepladsen tilbage fra Russell. Russell kørte på lånt tid og blev på omgang 45 overhalet af Leclerc med en overhaling, der lignede en kopiering af den, Piastri foretog et par omgange tidligere. Russell lå nu nummer fem og så ud til også snart at komme under pres fra Hamilton. Det blev dog afværget da Mercedes også strategisk valgte at bytte dem rundt, så Hamilton kunne optage jagten på Leclerc på fjerdepladsen til stor utilfredshed fra Russell, hvilket gav mening da Sainz strøg lige forbi briten og op på femtepladsen.

Max Verstappen krydsede målstregen for sidste gang med et forspring på omtrent 20 sekunder ned til Norris på andenpladsen. Piastri sikrede sig tredjepladsen og dermed et overtal af McLaren på podiet. Hamilton lykkedes ikke med at fange Leclerc på fjerdepladsen, mens Sainz tog sig af sjettepladsen og henviste Russell til syvendepladsen. Derpå fulgte Alonso og Gasly, mens Ocon sluttede top 10 af. Magnussen og Hülkenberg sluttede som nummer 15 og 14.

Red Bull vandt dermed konstruktørmesterskabet for 2023, for anden gang i træk og for sjette gang i alt på en weekend, hvor alt ´var som det plejede´.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« AlphaTauri fortsætter med Tsunoda og Ricciardo Vowles ikke klar til at fyre Sargeant »