Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/9 2023 klokken 10:09
Lad os bare tage den fra starten. Red Bull er, efter nedturen i Singapore, tilbage i front.
Max Verstappen viste igen særklasse, da han satte alt og alle på plads under 1. frie træning på Suzuka, hvor han, da træningen var endt, stod med et forspring på hele 0,626 sekund foran sidste weekends vinder Carlos Sainz Jr. i Ferrari.
Men det er værd at bemærke, at Sergio Perez i den anden Red Bull, slet ikke formåede at følge med sin kollega og sluttede helt nede på P11, hele 1,396 sekund langsommere end Verstappen, hvilket må give hovedbrud hos Red Bull.
Mens Sainz og til dels også Leclerc var med fremme, kun adskilt af sidste weekends nummer to, Lando Norris, så det straks mere vanskeligt ud for Mercedes, der ellers viste stor styrke i Singapore.
George Russell var hurtigste Mercedes mand, nede på P13, hele 1,663 sekunder efter Verstappen, mens Hamilton hade det endnu værre nede på P16, mere end to sekunder efter Verstappen.
Ekstra pinligt for Mercedes var det, at alle deres kunder var bedre, hvis man lige ser bort fra Logan Sergant i Williams, der nærmest selvfølgelig sluttede i den helt tunge ende, hvor kun "Joe" Guanyu i Alfa Romeo var dårligere, efter han havde oplevet problemer med sin bil.
Hos HAAS viste Suzuka-banen igen, at de ikke har en bil der virker, med Kevin Magnussen helt nede på P18 og Hülkenberg, lidt bedre på P14.
Hos Williams må tålmodigheden med Sargeant snart være opbrugt, især når Alex Albon igen og igen viser, at de faktisk har en ganske god bil. Denne gang endte Albon oppe på P8, hvilket må være godkendt i den underlegne bil.
Aston Martin havde fået Lance Stroll tilbage i bilen, efter hans voldsomme uheld der holdt ham ude af løbet i Singapore. En P10 er vel godkendt i FP1, mens Alonso i den anden Aston Martin sluttede på P6, lidt over 3 tiendedele sekund hurtigere end Stroll.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)