Tredje frie træning er sidste chance for at finde noget fart inden eftermiddagens kvalifikation. Den nye regel om dæk-allokering (ATA, se relaterede nyheder) førte til at kørerne satte tider på alle tre dæktyper undervejs i træningen. Træningen blev i øvrigt kørt under en skyfri himmel.
Ferrari var længe om at skrue op for tempoet men da de gjorde, satte Sainz hurtigste tid, foran Max Verstappen. Charles Leclerc var også på vej rundt på en meget hurtig omgang, men lavede en mindre fejl så han måtte afbryde den omgang - ellers havde han også ligget i toppen.
Fortsat problemer med langsomme kørere
Der var flere episoder under den frie træning hvor en kører på en hurtig omgang, måtte sno sig for at komme rundt i svingene. En af forklaringerne er at flere teams har valgt at køre to "cooldown" omgange efter en hurtig omgang. Tophastigheden på en cooldown omgang, er omkring 280-290 km/t - en del langsommere end de 342 km/t som Williams-køreren Logan Sargeant havde som topfart i denne træning.
En anden forklaring er at kørerne sænker farten for at vente på en hurtig kører som de kan køre bag ved for at udnytte aerodynamikken. Løbsledelsen har dikteret en minimum omgangstiden (1 minut 41s) som kørerne skal overholde under kvalifikationen når de kører deres out-lap. Dette er for at forhindre at racerne klumper sammen på vej ned til sving 11.
Lewis Hamilton under 1. frie træning til Italiens Grand Prix
Copyright Mercedes AMG
Som ventet var Lance Stroll blandt de første ude - canadieren nåede slet ikke at køre en fuld omgang i fredagens frie træninger, så masser at indhente på den ene time som er til rådighed nu.
Mercedes i bedring
Lewis Hamilton var ikke tilfreds med bilen under 2. frie træning og var kun 17. hurtigste. Teamet har nu arbejdet på fabrikken for at finde forbedringer. Blandt andet med hjælp fra Mick Schumacher i simulatoren. Hvilke ændringer de har lavet er uvist, men farten var markant bedre i dag for begge Mercedes-kørere.
Haas stadig med
Nico Hülkenberg klagede tidligt over "bouncing" som minder om det tidligere omtalte "porpoising". Ferrari døjede også meget med dette problem under træningen.
Hülkenberg lå længe med langsommeste tid så der blev arbejdet meget med Haas-raceren i garagen. Mens dette stod på, lå Kevin Magnussen længe på P3 og viste god fart fra starten af. Haas-kørerne endte på P7 og P8, hvilket var bedre end i 2. frie træning hvor de lå P10 og P11. Det lover godt for kvalifikationen hvis Haas kan holde niveauet.
Den største udfordring bliver nok at komme videre fra Q1 da denne skal køres på hard-dækket, som raceren ser ud til at fungere bedst på.
BMF1.dk følger kvalifikationen live fra Monza. Følg med hér på siden kl 16:00
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)