Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 25/8 2023 klokken 13:08
Verstappen har vundet de to foregående løb på Zandvoort, og storfavoritten til denne weekend, kørte også hurtigste tid i den første frie træning på hjemmebanen.
Med 17 minutter tilbage af træningen, kørte Hülkenberg af banen, da han tabte bagenden ud af sidste sving.
Det resulterede i, at tyskeren kørte ud i gruset, hvor frontvingen snittede barrieren, som også udløste det røde flag. Tyskeren sluttede sessionen som P18, hvorimod Magnussen kørte sig sig ind som P14.
Hamilton var i gang med at sætte en hurtig tid, der kunne have udfordret Verstappens hurtigste tid, men englænderen måtte afbryde omgangen på grund af det røde flag.
Hamilton endte sessionen, som tredjehurtigst, mens Russell sluttede helt nede som P11.
Dog havde Russell trafik på sin omgang, hvilket nok forklarer hvorfor den unge brite ikke kørte hurtigere.
Aston Martin har opdateret bilen til denne weekend og indtil videre kunne det godt ligne, at det har båret frugt, da Alonso formåede at køre andenhurtigste tid.
Stroll blev allerede på sin første omgang bedt om at køre i pit, som følge af mekaniske problemer, der betød at canadieren slet ikke satte en tid i træningen.
Williams var de første til at prøve kræfter på soft-dækket og Williams-kørerne sluttede henholdsvis som P5 og P7 med Albon som den hurtigste af de to.
McLaren brugte begyndelsen af træningen i garagen, men i løbet af slutningen af træningen lykkedes det for både Norris og Piastri at køre sig ind i top 10. Norris var sjettehurtigst og Piastri sluttede som P8.
Tsunoda kørte niendehurtigste tid, og viste omverdenen, at man ikke skal undervurdere den unge japaner. Ricciardo kørte sig ind som P13.
Ferrari gjorde ikke meget væsen af sig, hvor de slet ikke testede soft-dækket, som nok også forklarer, hvorfor Leclerc sluttede helt nede som P16.
Shwartzman kørte i Sainz’-Ferrari, som følge af reglen, der betyder at rookie-kørere, der har kørt to løb eller færre skal køre i to træninger i løbet af sæsonen.
Shwartzman sluttede P19 uden at beskadige bilen inden Sainz tager over som vanligt i den anden frie træning.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)