BMF1.dk’s Power Rating: Canadas GP

Her er BMF1.dk’s Power Rating fra Canadas Grand Prix, hvor den regerende verdensmester, Max Verstappen, endnu engang kunne trække sig ud som vinder.

Starten er gået med Max Verstappen forrest fulgt af Lewis Hamilton og Fernando Alonso. Canadas GP 2023 . Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/6 2023 klokken 17:06

Igen var sejrspodiet befolket af “the usual suspects”, fristes man næste til at sige, idet Max Verstappen endnu engang var urørlig omend det var med mindre margin end tidligere. Således kom Fernando Alonso i mål 9,5 sekund efter på P2 og Lewis Hamilton 14 sekunder efter på P3.

Hermed sikrede Fernando Alonso sit team, Aston Martin, det sjette podie i otte løb, og hos Mercedes kunne Hamilton stemple ind med sin anden top-tre-placering i træk. Aston Martin holder dermed kadencen fra sæsonens andre løb, og Mercedes gør stadig fremskridt.

Det var også en weekend, hvor Charles Leclercs hos Ferrari igen kogte over og brokkede sig til teamet. Man kan undre sig lidt over, at monegaskeren ikke vender blikket indad i stedet for konstant at “buzze” sit team. Dog fik Leclerc vendt en P10 i kvalifikationen til P4 i løbet. Carlos Sainz sendte den anden Ferrari forbi det ternede flag 2,8 sekund senere.

Fernando Alonso jagtes af Lewis Hamilton. Canadas GP 2023Fernando Alonso jagtes af Lewis Hamilton. Canadas GP 2023
Copyright Aston Martin


Med andre ord er der stadigvæk et stykke vej, før de andre når op til Red Bull (læs: Verstappen), men Aston Martin og Mercedes er dog på vej, hvilket tydeligt ses på deres biler, hvor der testes med reviderede “side pods” og gulv. Om de når det inden sæsonafslutningen i Abu Dhabi er nok tvivlsomt.

Hos Haas F1 var det “business as usual”, for den Dallara-designede bil æder stadigvæk dæk i et tempo, som gør enhver teenagers indtagelse af aftensmad til intet. Et heftigt regnvejr havde sendt Nico Hülkenberg op på P2 i startrækkefølgen, hvilket dog blev vekslet til en 3-pladsers straf, fordi køreren ikke holdt sin deltatid under Safety Car.



I lang tid lå Hulken godt til, for Haas-raceren er pænt hurtig, men alt for hurtigt æder den sin dæk, og kørerne rasler derfor ned af tabellen i hvert løb, hvor det er tydeligt, at løbsdistance kombineret med dækslid er kærnen til problemerne. Det er hverken Nico Hülkenbergs eller Kevin Magnussens skyld. Førstnævnte sluttede på P15 og sidstnævnte på P17.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikationen men med hovedvægten på selve løbet. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende på vores Facebook-side.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 10,0 0,04
2. Fernando Alonso 9,9 0,35
3. Lewis Hamilton 9,6 0,41
4. Alex Albon 9,5 0,50
5. Charles Leclerc 8,5 0,67
6. Carlos Sainz 8,3 0,66
7. Esteban Ocon 8,0 0,64
8. Oscar Piastri 7,9 0,80
9. Lando Norris 7,8 0,60
10. Nico Hülkenberg 7,7 0,79
11. George Russell 7,3 1,77
12. Valtteri Bottas 7,2 0,64
13. Yuki Tsunoda 7,0 0,47
14. Pierre Gasly 6,7 0,67
15. Kevin Magnussen 6,4 0,79
16. Lance Stroll 6,4 0,71
17. Sergio Perez 6,2 1,18
18. Guanyu Zhou 5,5 0,88
19. Nyck de Vries 5,1 0,99
20. Logan Sargeant 3,8 0,65


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1-Eksperten: Når 2. køreren ikke performer Verstappen tog en fugl med i mål »