Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 3/6 2023 klokken 16:06
Velkommen til kvalifikationen til Spaniens Grand Prix, der køres på Circuit Catalunya.
At dømme ud fra de foregående træninger er det stadig Red Bull og Max Verstappen, der har overhånden, men også Haas F1, i form af Nico Hülkenberg, var oppe i den interessante ende under fredagens 2. træning. Så måske har teamet noget i ærmet.
Vejret er tørt lige nu, men alt efter temperament er der risiko/chance for regn under kvalifikationen.
Q1
Bilerne strømmer ud på banne og Yuki Tsunoda udmærker sig ved at snurre rundt på sin første omgang men kommer dog hurtigt ud på banen igen.
Rødt flag. Valtteri Bottas kører af banen samme sted, som Tsunoda! Regnen er begyndt at falde i den ende af banen.
Fernando Alonso tager også en snurretur. Det samme gør Nyck de Vries og Alex Albon. Godt med action allerede efter Q1's første minutter.
Uret stopper ved kl. 15:09, så mens der er rødt flag kører samtlige biler i pit til dækskifte.
Det meddeles, at kvalifikationen genoptages kl. 15.12.
Ferrari holder forrest og trods den fugtige bane, kører de ud på softdækket. Fra pitvæggen lyder det, at der kun er nogle få dryp i sving 1.
Uret er startet igen og kvalifikationen kan fortsætte.
Max Verstappen hurtigst med 1:13.660.
Gult flag! Nyck de Vries har taget en snurretur...
10 minutter tilbage og forrest er stillingen Max Verstappen, Oscar Piastri, Esteban Ocon, Guanyu Zhou, Carlos Sainz og Fernando Alonso.
Pierre Gasly efterforskes for at have spærret for Carlos Sainz. Sker efter løbet.
Mens George Russell klager over manglende vejgreb sætter Lewis Hamilton tredjehurtigste tid.
Nico Hülkenberg er på P11 og Kevin Magnussen på P10.
Først nu sætter Nyck de Vries en tid og gør det til gengæld som syvendehurtigst.
5 minutter tilbage og Max Verstappen forbedrer sin tid til 1:13.615.
I farezonen befinder sig følgende kørere: Sergio Perez, Charles Leclerc, Yuki Tsunoda, Alex Albon og Logan Sargeant.
2 minutter tilbage og Lance Stroll kommer op på P3.
Sergio Perez op på P4 og skubber dermed Kevin Magnussen ned i farezonen på P16.
Banen bliver bedre og bedre... Alex Albon op på P6 mens begge Haas nu er i farezonen.
Tiden er gået og toppen af Q1 slutter således:
1. Lewis Hamilton
2. Lando Norris
3. George Russell
4. Carlos Sainz
5. Nico Hülkenberg
6. Esteban Ocon
7. Pierre Gasly
8. Nyck de Vries
Følgende kørere er ude:
16. Valtteri Bottas
17. Kevin Magnussen
18. Alex Albon
19. Charles Leclerc
20. Logan Sargeant
Magnussen modtager en undskyldning fra sin ingeniør, som beklager at danskeren blev sendt ud imellem fire andre biler.
Straf på vej til Pierre Gasly for at spærre for Max Verstappen. Over radioen oplyser Fernando Alonso, der kører lige bag de to, at forseelsen må give mindst 3 pladsers straf.
Vi venter på Q2.
Q2
Max Verstappen er første mand på banen og kører omgående kvalifikationens hurtigste tid med 1:12.760.
Sergio Perez er kort efter 0,8 sekund langsommere på P2. Herefter følger Carlos Sainz og Yuki Tsunoda.
10 minutter tilbage og Fernando Alonso er på P2 fulgt af Esteban Ocon
og Lance Stroll.
Imens George Russell klager og sin Mercedes kører Lewis Hamilton en meget hurtig sidste sektor og er nu på P2.
5 minutter tilbage og følgende kørere er i farezonen:
11. Lando Norris
12. Oscar Piastri
13. Nyck de Vries
14. Yuki Tsunoda
15. Nico Hülkenberg
På F1 TV oplyser Charles Leclerc, at baghjulsophænget opførte sig meget mærkeligt, og teamet derfor kigger på det. Noget tyder på, at det er mere alvorligt, så Ferrari-køreren kan risikere at skulle starte på pitlane, idet der ikke må repareres på bilen, når den står i Parc Fermé.
2 minutter tilbage.
Sergio Perez kører i gruset men formår at holde bilen kørende igennem gruset. Mexicaneren kan måske nå en omgang mere.
Imens hopper Nico Hülkenberg op på P4, men han skubbes hurtigt ned af listen, efterhånden som konkurrenterne kommer ind.
Sergio Perez er ude! Det samme er George Russell. Replays viser at de to Mercedes-kørere rammer hinanden, mens Haas-garagen kan glæde sig over at få Hulken i Q3.
Følgende kørere er ude:
11. Sergio Perez
12. George Russell
13. Guanyu Zhou
14. Nyck de Vries
15. Yuki Tsunoda
Vi venter på Q3, mens Russell har undskyldt over radioen, at han ikke var opmærksom på at Hamilton kom bag ham. Ikke desto mindre bliver situationen efterforsket efter kvalifikationen.
Og her er resultatet af Q2:
Q3
Dette kan blive Verstappens første pole position i Spanien, eftersom han havde et motorproblem sidste gang feltet gæstede banen i Catalonien.
Bilerne strømmer ud, mens Pierre Gasly er under efterforskning for sine løjer på banen. Ikke just franskmandens dag.
Aston Martin arbejder stadig på Fernando Alonsos bil, som tilsynaladende har skader på gulvet efter spanierens tur i gruset under Q1.
8 minutter tilbage og Max Verstappen kører en forrygende omgang i tiden 1:12.272. Kort efter kører Lewis Hamilton over stregen i tiden 1:13.196 og er på en foreløbig P2.
5 minutter tilbage og Nico Hülkenberg er i gang med sin første omgang og kører ind på P3. Tyskeren har fået godt styr på sin Haas-racer.
3 minutter tilbage og Fernando Alonso kører ud til sin første omgang. Til stor begejstring for hjemmebanepublikummet.
Tiden er gået... og Fernando Alonso op på P4 men efterhånden som konkurrenterne ruller ind skubbbes spanieren ned på P9. teamkammeraten Lance Stroll kan derfor glæde sig over at slutte på P6 og dermed foran sin mentor.
Lando Norris kommer ind på P3.
Lewis Hamilton på P5.
Carlos Sainz på P2.
Nico Hülkenberg skubbes ned af listen men slutter på en imponerende P8.
Det uofficielle resultat ser herefter således ud:
Som nævnt forventes det, at Gasly får mindst tre pladsers straf på grund af sin blokerering af Verstappen. Noget tyder dog på, at det er pitvæggen, som bærer skylden, fordi de ikke meddeler deres kører, at en konkurrent nærmer sig.
Vi slutter hermed vores dækning fra kvalifikationen til Spaniens Grand Prix, hvor Verstappen kan glæde sig over også at sætte tjektegn ved en pole position på Circiut de Catalunya.
Spaniens Grand Prix kan følges i morgen søndag fra kl 15.00 på enten F1 TV eller TV3+ samt Viaplay.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)