Undertegnede skribent havde ligesom mange andre seere og Formel 1-entusiaster svært ved at tro det, men den var god nok:
Fernando Alonso valgte at skifte til mediumdæk og ikke intermediates på trods af regn i stride strømme i det lille fyrstendømme kaldet Monaco.
Spørgsmålet er, om det reelt set kostede spanieren sin første sejr i over 10 år.
Svaret er ja.
Data fra
Paceteq, som er blevet analyseret af det tyske medie
Motorsport-Total, giver spanieren et lille forspring, hvis man nærlæser omgangstiderne.
Max Verstappen foran Yuki Tsunoda. Monacos GP 2023
Copyright Red Bull Contentpool
Alonsos afstand til Verstappen mellem omgang 50 og 53 lå konstant på ca. 13 sekunder, men fra omgang 54 begyndte hollænderen har få større og større problemer med sine slidte mediumdæk.
Verstappen tabte 5 sekunder på denne omgang, så hollænderen havde ved afslutningen af omgang 54 kun havde et forspring på 8 sekunder til Alonso, da Aston Martin-køreren kørte i pit.
Verstappen fik endnu flere problemer på omgang 55, før han gik i pit for at skifte til intermediates. Men på nye mediumdæk kunne Alonso hente 6 sekunder på Verstappen på trods af, at Alonso var på sin outlap, altså på sin første omgang efter dækskiftet.
På en outlap i Monaco taber man ca. 1,5 sekunder, fordi man kører over start- og mållinjen i pitten, og man skal ud på banen og op i fart igen.
Så rent faktisk ville Alonso have hentet 7,5 sekunder på Verstappen, da Verstappen stadig skulle køre sin outlap, selv om alt ville være relativeret af vejret.
Så spørgsmålet er, om Alonso ville have hentet de 8 sekunder, som Verstappen var foran, hvis han havde fået intermediates på i stedet for medium. Alonso ville være kommet et halvt sekund bag efter Verstappen, hvis han ikke var gået i pit igen for at hente intermediates.
Esteban Ocon imellem en Mercedes og Ferrari. Monacos GP 2023
Copyright Alpine F1
Her kan Lewis Hamilton hjælpe:
Lewis Hamilton fik skiftet dæk på omgang 54 ligesom Alonso, men han skiftede dog til intermediates. På sin første omgang efter pitstoppet, altså omgang 55, kørte den 7-dobbelte verdensmester en omgangstid på 1:39.0 minutter og var dermed 7,5 sekunder hurtigere end Max Verstappens tid 1:46.5 minutter, og som stadig kørte rundt på gamle mediumdæk.
Hvis man lægger Verstappens tidstab på 1,5 sekunder i den første sektor efter stoppet til, så havde Hamilton hentet 9 sekunder på Verstappen.
Med andre ord kunne Alonso have lykkes med et kæmpe undercut på Verstappen på 9 sekunder – 1 sekund mere end Verstappens forspring -, hvis Aston Martin havde sat intermediates på Alonso, og Alonso havde kørt samme omgangstid som Hamilton efter pitstoppet.
Dermed skulle Verstappen have overhalet Alonso på banen for at vinde Monacos grandprix, hvilket kunne have givet løbet lidt ekstra tiltrængt spænding i slutfasen.
Men det skete desværre ikke.