Aserbajdsjans GP: Kvalifikation

Leclerc tog pole position med en flot omgang, der var hurtig nok til at slå de to Red Bull-racere.

Aserbajdsjans Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 28/4 2023 klokken 16:04

Det fredag - det kvalifikationsdag!

Kvalifikationen forud for søndagens løb bliver kørt i dag efter det nye løbsformat er trådt i kraft i denne weekend, som byder på sprint shooutout og sprintløb i morgen inden løbet på søndag.

Q1

Nyck De Vries crashede sin Alpha Tauri racer ind i væggen i sving 3 på hans første flyvende omgang. Det betyder, at hollænderen skal starte sidst til søndagens grand prix medmindre der er andre hold, der vælger at tage en motorstraf.

Og som om det ikke var nok, så kolliderede Gasly også med væggen i sving 3, hvor franskmanden bremsede for sent. Gasly kan derfor se frem til at gøre De Vries selskab på bagerste række i feltet.

Magnussen havde ligesom i den første træning problemer med motoren og det fik Haas til at trække Magnussen ind i pit. Det betyder, at danskeren skal starte søndagens løb på P18.

Ude af Q1

P16: Zhou Guanyu

P17: Nico Hülkenberg

P18: Kevin Magnussen

P19: Pierre Gasly

P20: Nyck De Vries


Q2

Feltet var utrolig tæt i Q2, hvor det kun var Leclerc og de to Red Bull-racere, der kunne føle sig 100% sikker på at gå videre til Q3.

Russell røg noget overraskende ud af Q2, hvor han manglede sølle +0.005 fra at udkvalificere sin teamkollega og dermed smide Hamilton ud af Q2. Sidstnævnte klarede lige akkurrat ærterne med en tiendeplads i Q2.

Williams har endnu engang været hurtige i denne weekend, men i Q2 lykkedes det ikke for hverken Albon eller Sargeant at gå videre til Q3.

Albon sagde over radioen, at han ville have gået videre til Q3, hvis ikke det var, fordi Sainz blokerede ham i sving 4, som endte med at give thai-englænderen en overstyring.

Alpha Tauri har tidligere klaret sig godt i Baku, og den trent fortsatte i dagens kvalifikation, hvor det lykkedes for Tsunoda at komme med i Q3.

P11: George Russell

P12: Esteban Ocon

P13: Alexander Albon

P14: Valtteri Bottas

P15: Logan Sargeant

Q3

Efter første forsøg i Q3 var Verstappen hurtigste mand foran Leclerc og Perez. Verstappen og Leclerc kørte præcis den samme omgangstid, men Verstappen var registreret som den hurtigste af de to, fordi han satte sin tid først.

Igennem hele dagen har Leclerc, Verstappen og Perez skiftevis været hurtigst, men det var Ferrari-kørereren, der trak det længste strå med en fremragende omgang, hvor han endda snittede barrieren i udgangen af sving 1.

Verstappen og Perez var tæt på at slå Leclerc, men de fik ikke helt sat deres omgange sammen og de må derfor tage til takke med en anden - og tredjeplads.

P1: Charles Leclerc

P2: Max Verstappen

P3: Sergio Perez

P4: Carlos Sainz

P5: Lewis Hamilton

P6: Fernando Alonso

P7: Lando Norris

P8: Yuki Tsunoda

P9: Lance Stroll

P10: Oscar Piastri

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:40.203 21
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:40.391 20
3. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:40.495 21
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:41.016 24
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:41.177 24
6. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:41.253 23
7. Lando Norris McLaren
P
1:41.281 20
8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:41.581 23
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:41.611 23
10. Oscar Piastri McLaren
P
1:41.611 24
Udelukket efter perioden
11. George Russell Mercedes AMG
P
1:41.654 18
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:41.798 19
13. Alexander Albon Williams
P
1:41.818 19
15. Logan Sargeant Williams
P
1:42.395 19
17. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:42.755 10
18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:43.417 9
19. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:44.853 6
20. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:55.282 3
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aserbajdsjans GP: 1. frie træning Verstappen sur på Russell efter sprintløb »