Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 19/3 2023 klokken 19:03
Sergio Perez og Fernando Alonso var efter de første meter side om side ind i første sving, og Alonso trak det længste strå og bragte sig i front. Der var flere placeringsskift ned gennem feltet, men alle kom godt igennem de første omgange. Det var kun Oscar Piastri, der meldte om skade på sin bil og måtte have skiftet sin frontvinge.
Fernando Alonsos tid på førstepladsen blev dog overskygget af en straf til spanieren for ikke at have parkeret korrekt i sin boks ved starten. Fem sekunder blev han tildelt.
Efter de første fem omgange havde Perez generobret førstepladsen fra Alonso, efterfulgt af Russell, Stroll, Sainz, Ocon, Hamilton, Gasly, Leclerc og Zhou. Verstappen, der ikke gennemførte kvalifikationen igår og startede som nummer 15, var på daværende tidspunkt nummer 11.
Leclerc og Verstappen begyndte efterhånden at køre sig frem i feltet. Efter de første 10 omgange var Leclerc nummer otte, mens Verstappen havde kørt sig forbi Zhou og op på tiendepladsen. Perez havde på nuværende tidspunkt et forspring på lidt over to sekunder til Alonso. Haas havde indtil videre ikke helt fundet vejen frem, og Hülkenberg og Magnussen var hhv. nr. 11 og 18.
Fem omgange senere var Verstappen at finde på sjettepladsen og havde sat jagten ind på Leclerc, der var små to sekunder foran. Samtidig begyndte de første pitstop at blive afviklet, men det rykkede ikke de store placeringer. Verstappen havde stort set fanget Leclerc, men fik placeringen foræret, da Leclerc gik i pit og kom ud som nummer otte, mens Verstappen nu indtog fjerdepladsen.
Kort tid efter blev Lance Stroll beordret til at stoppe bilen på banen, og det fremkaldte naturligvis en safetycar, der spillede direkte i hænderne på dem, der endnu ikke havde været i pit, blandet andet for Perez og Russell. Verstappen blev også kaldt ind til service, og Alonso fulgte efter og tog samtidig sin straf. Han forblev på andenpladsen efter Perez, Russell, Verstappen, Sainz, Hamilton, Leclerc, Tsunoda Ocon og Gasly.
På omgang 20 var løbet igen i gang, og Perez fik skabt god afstand. Alonso var under pres fra Russell, men fik afværget truslen. Der gik ikke længe inden Verstappen fløj forbi Russel og op på nederste podieplads. Samtidig var Sainz og Hamilton i gang med en god indbyrdes kamp, som Hamilton trak sig sejrrigt ud af og op som nummer fem.
Halvvejs i løbet på omgang 25 var Perez cirka fem sekunder foran Alonso på andenpladsen, der til gengæld havde en raket i form af Verstappen lige bag sig. Det varede heller ikke længe før de to byttede plads. Russell og Hamilton besatte plads fire og fem, mens Sainz og Leclerc, Ocon, Tsunoda og Gasly udgjorde resten af top 10. Efter genstarten var Magnussen nu forbi Hülkenberg og på 11. pladsen. Albon blev dagens anden mand til ikke at gennemføre, da problemer med bremserne satte en effektiv stopper for hans videre deltagelse.
Med 10 omgange tilbage kunne man på radioen høre Verstappen blive tiltagende nervøs over problemer med drivakslen, som også var årsagen til, at han ikke gennemførte kvalifikationen i går. Perez holdt stadig fast i sin føring og havde mulighed for at sikre sig føringen i mesterskabet, såfremt han kunne holde fast i det ekstra point, der følger med hurtigste omgang. Perez meldte dog samtidig om udfordringer med sin bremsepedal.
Perez kørte sejren hjem i sikker stil foran Verstappen, som slap med skrækken og kunne være tilfreds med at begrænse tabet fra gårsdagens problemer maksimalt og køre i mål på andenpladsen. Hollænderen sikrede sig samtidig hurtigste omgang og det ekstra point og fastholdt sin føring i mesterskabet. Alonso sikrede sig tredjepladsen og fortsat fremgang for Aston Martin. Russell, Hamilton, Sainz, Leclerc, Ocon, Gasly og Magnussen tog sig af de resterende pointgivende placeringer. Der var tiltrængt oprejsning til Haas og Kevin Magnussen, der kunne sætte et enkelt point ind på kontoen ved at overhale Yuki Tsunoda med tre omgange tilbage.
To uger fra nu venter Australiens Grand Prix, og dagens løb indikerede for flere teams, at der er arbejde at gøre endnu.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)