Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 5/3 2023 klokken 17:03
Max Verstappen fik en god start fra front, men både Charles Leclerc og Carlos Sainz fik hurtigt lagt pres på både Verstappen og Perez. Leclerc kørte sig forbi Perez og fik dermed bragt sig i spil og splittet de to Red Bull racere.
Fernando Alonso og Lance Stroll havde kontakt på første omgang, hvilket kostede et par placeringer for dem begge. Hülkenberg, der leverede en super kvalifikation for Haas med en start som nummer otte, var efter de første omgange nede som nummer 15. Kevin Magnussen startede som nummer 18, men var efter fem omgange på sidstepladsen efter et pitstop i forsøg på at køre en et-stop strategi.
Verstappen begyndte langsomt at udbygge sit forspring til Leclerc. Perez var omtrent et sekund efter Leclerc efterfulgt af Sainz, Hamilton, Russell, Alonso og Stroll. Bottas og Ocon fulgte efter på de to sidste pladser i top 10.
Williams var også godt med, og både Alex Albon og debutanten Logan Sergeant viste gode takter på 11. og 13. pladsen.
Efter de første 10 omgange var Max Verstappen allerede foran Leclerc med næsten syv sekunder og syntes at begynde, hvor han sluttede sidste år. Alonso var begyndt at genfinde farten og var nu inden for DRS rækkevidde på George Russell på sjettepladsen. Det lykkedes spanieren at få kørt sig forbi på omgang 13.
Samtidig var Lando Norris kørt i pit med hvad der lignede motormæssige problemer, men kom dog på banen igen. Det var dog lånt tid for briten, der få omgange senere igen måtte i pit. Det skete seks gange undervejs i løbet for Norris. Magnussen var efter sit stop nu oppe som nummer 17.
Både Leclerc og Sainz pittede på omgang 14, og Verstappen svarede igen ved at komme i pit omgangen efter. Dagen blev ikke bedre for McLaren, da Oscar Piastri skulle i pit. Australieren rapporterede om problemer, hvilket fik teamet til at skifte rattet undervejs i stoppet. Det gjorde dog ikke tingene bedre, tværtimod, og Piastri måtte skubbes i garagen.
Det var heller ikke nogen god start for Esteban Ocon, da franskmanden fik en straf på fem sekunder for at være for langt fremme i sin startbås ved løbets begyndelse. Det blev dog ikke meget bedre, da Ocon modtog endnu en straf på yderligere 10 sekunder, da en eller flere mekanikere begyndte at arbejde på bilen, inden de fem sekunder var gået ved franskmandens første straf. Og for at gøre ondt værre lykkedes det for Ocon at få endnu en straf. Denne gang på fem sekunder for at køre for stærkt i pitten ved den seneste straf. Til sidst blev det hele nok for Ocon, der blev trukket ud af løbet.
Efter 20 omgange ud af 57 havde føringen kun kortvarigt skiftet hænder mellem Verstappen og Perez som følge af deres pitstops. Derfter var Verstappen igen i front efterfulgt af Leclerc, Perez, Sainz, Hamilton, Alonso, Russell, Bottas, Stroll og Albon på 10. pladsen. Perez begyndte langsomt at røre på sig og kørte sig forbi Leclerc og tilbage på andenpladsen på omgang 26. Det var fortsat ikke nogen god dag for Norris, der endnu engang måtte en tur forbi sine mekanikere.
Cirka halvvejs i løbet begyndte anden pitstop runde, som for en stund fik blandet kortene. Verstappen var stadig alene i front, nu med 38 sekunder ned til Perez. Leclerc fastholdt sin tredjeplads efterfulgt af Sainz, Hamilton, Alonso, Stroll, Russell, Bottas og Albon. Alonso fik efterfølgende overhalet Hamilton med en flot overhaling ind i sving 10. Det var ikke nogen god dag for Haas, hvor det eneste positive set med danske briller var, at Magnussen lå foran Hülkenberg som nummer 16.
På omgang 41 kom der endelig en smule liv i løbet, desværre på bekostning af Leclerc, der måtte parkere sin racer grundet hvad der lignede motorproblemer. Løbet blev kortvarigt neutraliseret med en virtuel safetycar. Det gav naturligvis Fernando Alonso endnu mere blod på tanden, da han nu var oppe som nummer fire og kunne se Sainz og en potentiel podieplads foran sig. Det blev en realitet på omgang 46. Sainz kom kort tid efter også under pres fra Hamilton, der tydeligt havde både bedre dæk og mere fart i bilen end spanieren.
Med 10 omgange tilbage var Verstappen stadig langt foran Perez på andenpladsen. Alonso havde sat sig på tredjepladsen og var begyndt at trække fra Sainz. Hamilton kæmpede på femtepladsen efterfulgt af Stroll, Russell, Bottas, Gasly og Albon på 10. pladsen.
Det lykkedes ikke for Hamilton at køre sig forbi Sainz, men en fjerdeplads var kun en ringe trøst for Ferrari denne søndag.
Red Bull lagde godt fra land med sejr til Verstappen og andenplads til Perez, mens Alonso kunne lade sig hylde for den flotteste præstation og den sidste podieplads. Hamilton blev på femtepladsen efterfulgt af Stroll, Russell, Bottas, Gasly og Albon, der gav noget tiltrængt oprejsning til Williams med sæsonens første point.
Resten af feltet endte således:
11: Tsunoda
12: Sargeant
13: Magnussen
14: De Vries
15: Hülkenberg
16: Zhou
17: Norris
18: Ocon (udgået)
19: Leclerc (udgået)
20: Piastri (udgået)
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)