Renault har nu præsenteret sin nye R26 model i Grimaldi Forum i Monaco. Ingeniørerne betegner bilen som en aggressiv videreudvikling af et succesfuldt og velafprøvet koncept.
I forbindelse med præsentationen af R26 udtaler Renault F1’s tekniske direktør Bob Bell, at man i høj grad har bygget videre på sidste års succes, hvor Fernando Alonso vandt mesterskabet for teamet.
Presentation af Renault R26 - forfra skrå
På spørgsmålet, om R26 er designet med en speciel filosofi i tanke, udtaler direktøren, at der har været stærk fokus på at bibeholde momentum under hensyntagen til FIA’s nye regulativ for 2006.
”R26 er en aggressiv videreudvikling af en succesfuld designfilosofi,” udtaler Bob Bell. ”Vi er klar over, at det efter en succesfuld sæson er vigtigt, at bibeholde vores vinderkurs, men vi har ikke taget en konservativ indfaldsvinkel til opgaven.”
Presentation af Renault R26 - forfra
”Vores opgave for 2006 har været imødekomme det nye motorregulativ og tilpasse det til chassiset, at integrere de udfordringer de har medført og derefter fortsætte udviklingen ad det spor.”
”Vi har forsøgt at forbedre bilen på samtlige områder. R26 er et aggressivt statement fra teamet, og det siger, at vi vil blive på toppen i 2006.”
Presentation af Renault R26 - fra siden
Sammenligning med sidste års model er ifølge Bob Bell umulig.
”Den aerodynamiske pakke er fuldstændig ny. Det mest markante er de små sidepods, der er lavet under hensyn til V8-motorens reducerede kølebehov. Men der vil ikke være genbrugsdele i det første Grand Prix.”
”En af de største forandringer er, at vi vil bruge en 7-trins titanium gearkasse for første gang. V8-motoren har mindre moment end forgængeren, og de syv gear tillader os bedre at udnytte den nye motors karakteristika, kræfter og moment.”
Presentation af Renault R26 - set fra oven
R26 chassiset har kørt under Renaults anden test session i 2006, men der er stadig flere evolutioner af chassiset på vej.
”Vi har allerede nogle meget lovende udviklingsprojekter planlagt til bilen… og der vil blive introduceret en stor aerodynamisk opdatering umiddelbart inden åbningsløbet.”
Presentation af Renault R26 - bagfra foroven
”Den bil der kører i Bahrain vil være meget forskellig fra den model, som vi har testet med indtil nu,” slutter Bob Bell