Mexico's GP: Løbsresumé Endnu en sejr til Verstappen

Efter et ekstremt underholdende løb i USA, kom Formel 1 feltet til Mexico, hvor kvalifikationen kunne sætte forhåbningerne i vejret for endnu et spændende løb, sådan blev det dog aldrig.

Mexicos Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/10 2022 klokken 08:10

Max Verstappen kørte sin Red Bull racer over stregen, som vinder af Mexico's Formel 1 Grand Prix, hvilket samtidig sikrede ham sejr nummer 14 i denne sæson, hvilket er ny rekord for vundne løb på en enkelt sæson.

Max startede fra Pole og så sig aldrig tilbage, samtidig med at Red Bull havde en bedre strategi end Mercedes, der igen i denne weekend, var 1. udfordrer.

Starten på de bløde dæk, modsat Mercedes der startede på medium, betød at Max kunne holde P1 til 1. sving, til trods for den lange start langside, hvor George Russell fra P2. formåede at komme op på siden af ham.

1. sving på blødedæk, fik Verstappen til at trække fra, mens Hamilton i den anden Mercedes, pressede sig forbi holdkammerarten og dermed op på den andenplads som han også endte med at stå på, da de så det ternede flag.

I den anden ende af feltet, havde Kevin Magnussen og HAAS en meget udfordrende dag, hvor småproblemer med bilen, sammenholdt med at deres aerodynamiske pakke, bare ikke fungerede på banen i den tynde luft.

Latifi i Williams, viste endnu engang hvorfor han ikke skal kører Formel 1 i 2023, da han roede rundt bagerst i feltet, mens Albon, i den anden Williams, flirtede med pointene, midt i feltet.

Største overraskelse må dog tilfalde Daniel Ricciardo, der efter et forfærdeligt løb i USA, viste at han faktisk er en ret god kører, hvilket også endte med at sikre ham "Driver of the Day"-titlen.

Tsunoda var nok ikke enig i den titel til australieren, da de to kolliderede, hvilket ultimativt sendte japaneren ud af løbet. Den hendelse gav Ricciardo 10 sekunders straf, som endte med ikke at få nogen betydning for resultatet, da Ricciardo sluttede mere end 10 sekunder foran Ocon, lige efter ham, som var den tidsstraf han havde fået tildelt.

Mens Ocon formåede at sikre Alpine P8, måtte Fernando Alonso endnu engang parkere sin bil på banen, efter endnu en motorfejl. Tilmed fra en pointgivende position, som er vigtig i kampen mellem Alpine og McLaren.

Ferrari og Carlos Sainz, virkede til at være bedste kombination til at udfordre George Russell og Mercedes, mens Charles Leclerc i den anden Ferrari, havde et fuldstendigt anonymt løb.

Det blev bare ikke rigtigt til noget, da Ferrari bare lå i ingenmandsland det meste af løbet.

Aston Martin havde en skidt dag, efter en god periode med bedre og bedre resultater, måtte de forlade Mexico uden point. Dog var det igen Sebastian Vettel, der var holdets bedste mand.

Vi ser frem til næste løb i Brasilien, der kun kan blive mere underholdende.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
1T38:36.729 1 25
2. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
1T38:51.915 1 18
3. 4. Sergio Perez Red Bull Racing
S
M
1T38:54.826 1 15
4. 2. George Russell Mercedes AMG
P
1T39:26.160 2 13
5. 5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T39:34.852 2 10
6. 7. Charles Leclerc Ferrari
P
1T39:45.503 2 8
7. 11. Daniel Ricciardo McLaren
P
70 omg. 2 6
8. 10. Esteban Ocon Alpine F1
P
70 omg. 2 4
9. 8. Lando Norris McLaren
P
70 omg. 2 2
11. 14. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
12. 18. Alexander Albon Williams
P
70 omg. 2 0
14. 16. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
70 omg. 2 0
15. 17. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
70 omg. 2 0
16. 15. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
17. 19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
18. 20. Nicholas Latifi Williams
P
69 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 9. Fernando Alonso Alpine F1
P
63 omg. 2 0
20. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
50 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: Kvalifikationen - Verstappen på pole Mexico's GP: Dagen derpå »