Fredagens frie træninger var præget af Pirelli-testen, så det var uklart hvilket team der havde den hurtigste racer i den tynde luft i Mexico (Autodromo Hermanos Rodriguez ligger 2.285m over havets overflade, red.)
Ferrari så ud til at være stærkest i starten men i den tredje frie træning var det Mercedes der var hurtigst. Deres aero-pakke fungerer virkelig godt i denne weekend.
Q1 - Kevin videre
Kevin Magnussen lå sidst i 3. frie træning så teamet skiftede frontvinge, bagvinge og gulvet inden kvalifikationen. Noget må have virket, for Kevin får raceren videre til Q2. Mick Schumacher er tæt på, men får slettet sin tid der ellers var 7. hurtigst.
Desuden måtte begge Aston Martin racere og begge Williams racere forlade kvalifikationen efter Q1.
Kevin Magnussen i Mexico under kvalifikationen
Copyright Haas F1
Q2 - meget, meget tæt
Det var kun få hundrededele der skilte pole hurtigste mand og 7-8. pladsen og banen blev hele tiden hurtigere under kvalifikationen.
Begge Alpha Taurier måtte også udgå og igen havde Gasly problemer med sine bremser - måske samme problem som kvalifikationen i USA. Kæmpe frustrationer over radioen fra begge Alpha Tauri kørere.
Kevin Magnussen har fem pladsers straf så det ender med at danskeren starter næst-bagerst i søndagens løb. Men raceren har tydeligvis potentiale til mere.
Mexicos Grand Prix 2022. Den vilde bane, Autodromo Hermanos Rodriguez
Copyright Red Bull Contentpool
Q3 - Sensationen udeblev
Verstappen beviste med flere stærke omgange at han ikke var til at røre, selvom Mercedes gjorde alt hvad de kunne. Ferrari kunne ikke følge med, så kampen stod mellem begge Mercedes-kørere og Max Verstappen. Hjemmebane-helten, Sergio "Checo" Perez, kunne ikke få sin Red Bull racer op i toppen, men han starter alligevel P4.
Begge Alpine-racere kom også med i top 10. Fernando Alonso gjorde alt hvad han kunne for at vride fart ud af raceren, og det kostede en del fejl, så Alpine raceren kan mere end hvad vi har set. Lando Norris starter P8, lige foran begge Alpine racere, så han kommer under pres med det samme når starten går i løbet.
Det ender med pole position til Max Verstappen, foran George Russell og Lewis Hamilton.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)