Efter skiftet til McLaren er det langt fra gået efter planen for den populære Daniel Ricciardo. Meget langt fra faktisk.
Ved de fleste løb er australieren blivet distanceret af sin yngre kollega i den anden side af garagen, Lando Norris, og iagttagere har længe givet hvert sit bud på, hvad årsagen er. Bilen? Setup? Alder? Dalende talent?
Ingen har et svar. End ikke Ricciardo selv.
Ikke desto mindre er konsekvensen, at den 33-årige kører nu står uden et sæde i 2023, og det har fået spekulationerne til at cirkulere. Vil den tidligere Toro Rosso-, Red Bull-, Renault- og nu også McLaren-kører nøjes med en reserverolle? F.eks. hos Red Bull, hvor han følte sig godt hjemme?
Lando Norris foran Daniel Ricciardo. Aserbajdsjans GP 2022
Copyright McLaren Media
"Det gør jeg ikke! Det gør jeg ikke!", udtalte Ricciardo til britiske Sky Sports.
"Lige nu er det altsammen rygter. Jeg er i dialog, men der er ikke pen og papir fremme."
McLaren-køreren understreger, at han vil fortsætte i Formel 1-miljøet og stadig har ambitioner for 2024.
Når Ricciardo ser helt frem mod 2024, skyldes det, at F2-køreren Logan Sargeant netop har tegnet kontrakt med Williams for 2023, hvilket reelt var det sidste sæde. Dog er det ledige sæde hos Haas F1 stadig en mulighed, omend en teoretisk af slagsen.
Frankrigs Grand Prix 2021. McLaren-kørerne Lando Norris og Daniel Ricciardo i duel
Copyright McLaren Group
Og så er der selvfølgelig flere tidligere F1-køreres jobvalg i amerikansk IndyCar.
Det fik den tidligere F1-kører Romain Grosjean til at tweete, at Ricciardo var "som skabt til IndyCar", efter at han selv sidste år havde et succesfuldt skifte til den amerikanske serie efter at have forladt F1.
Men da Ricciardo blev spurgt af Motorsport.com, om han ville overveje at skifte til IndyCar, kom svaret prompte.
"F**k det. Ovaler skræmmer mig."
"For ti år siden ville jeg have sagt ja-tak, men jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg ikke har det godt med ovalbaner," lød det ærligt fra Ricciardo.