Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 23/10 2022 klokken 19:10
Formel 1-feltet er taget et smut over Atlanten for at besøge en af favoritterne på løbskalenderen, nemlig COTA.
COTA har lidt af det hele; masser af fede svingkombinationer, højdeforskelle og et hjemmebanepublikum der formår at give den ekstra meget gas.
Hvis du synes, at banen minder om noget du har set før, så er det fordi at sving 3-6 minder om Silverstones Maggotts/Becketts samt S-kurven på Suzuka, mens sving 12-15 minder om Hockenheims stadium-sektion.
Banen er med sine 5,513 km en af de længere, og med 20 sving og 2 DRS-zoner, er der masser af action for både kørere og fans. Kørerne skal køre 56 omgange, det svarer til, at de kører 308,405 km, før kørerne møder det ternede flag.
Banen er designet af Hermann Tilke i samarbejde med det amerikanske arkitetsfirma HKS, og første gang Formel 1 kiggede forbi banen, det var tilbage i 2012.
Noget der dog er kendetegnet ved banen, det er, at banen er meget bumpet, så kørerne får en ordentlig rystetur. Det har heller ikke hjulpet, at bilerne har fået større 18” dæk og fælge i år, og dermed er dækket blevet stivere. Derfor kan det ikke absorbere ujævnhederne lige så godt.
Banen blev delvist asfalteret igen i 2020, men det hjalp ikke nok på bumpene, så sidste år lavede COTA også en såkaldt ‘milling’ proces, hvor de dermed skærer det værste af bumpene væk. Problemet med bump er, at holdene er nødt til at hæve bilen, hvilket påvirker bilernes aerodynamik. Derfor er det også vigtigt, at holdene har studeret dataene ekstra grundigt disse dage, for at få det bedste kompromis til løbet i aften.
Vejret kan være meget skiftende i Austin, og der kan være alt fra høj solskin til nærmest monsun-agtig regn.
Banerekorden (under løb) er sat af Charles Leclerc i 2019, da han kørte en omgang i tiden 1:36.169.
Banen har udviklet sig meget hen over weekenden, så da banen var helt grøn i fredags, var den dårligere, end nu hvor der er kørt masser gummi i asfalten.
Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4-dæk. Dermed har Pirelli valgt at gå den sikre vej dækmæssigt.
Dæktrykket foran må ikke være mindre end 1,59 bar foran og 1,38 bar bagved, så det er et pænt stykke under, hvad man fylder på gadebiler. Cambervinklen må ikke bliver over -3,25 grader foran og -2,00 grader bagved.
Ferrari ser stærke ud, og Red Bull ånder dem lige i nakken, så det er spændende, hvem der står øverst på skamlen i aften.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren er startet på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)