Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/10 2022 klokken 10:10
MAx Verstappen i Red Bull, havde sikret sig Pole Position til søndagens Grand Prix i Japan, der igen var kommet med på Formel 1 kalenderen, efter at have været væk siden 2019.
Optakten til løbet, foregik med en våd fredag, efterfulgt af en tør lørdag, inden løbets kørere igen på løbsdagen fik regn.
Der var ikke tale om silende regn, men en stille og rolig regn, der dog var varslet om at den ville tiltage, omkring en halv time inde i løbet, hvilket kun var med til at gøre løbet endnu mere spændende.
Løbet var mesterskabsførende Max Verstappen's anden chance for at sikre sig verdensmesterskabet, en opgave der var nemmere end sidst i Singapore, men som fortsat ikke var helt nem.
Alle havde valgt at starte løbet på Intermedia dækkene, med de grønne sider, frem for Full Wet dækket, med en tiltro om bilerne hurtigt ville kunne få nok vand væk fra banen, til at det ville være det bedste valg.
Da starten gik, var det Leclerc der fik den bedste start, men Verstappen holdt på og genvandt 1. pladsen.
I starten havde de to veteraner, Alonso og Vettel kontakt, da Vettel får en rigtig god start og hurtigt kommer op på siden af Alonso, som så ryger ind i siden på ham, da de drejer ind i første sving.
Carlos Sainz kører af, da han Aqua Planer og kører voldsomt af, hvilket udløser en række mindre uheld.
Alle disse uheld, udløste i første omgang en Safty Car, der efter yderligere en omgang, blev lavet om til et rødt flag.
Magnussen i HAAS, havde igen en rigtig god start, hvilket betød at han da det røde flag blev udløst, var oppe som nummer 12, mens Schumacher i den anden HAAS var oppe som nummer 10.
Til trods for de mange uheld på 1. omgang, var det kun Sainz i Ferrari og Albon i Williams, der var ude på dette tidspunkt.
To timer skulle der gå, inden man følte det sikkert nok til at sende Formel 1 bilerne ud på banen igen.
Alle skulle starte på de blå Full Wet dæk og starten blev foretaget efter Safty Car.
Meldinger fra kørerne var her, overordnet positive, mest omkring at man mente sigtbarheden var meget bedre. Enkelte, som Bottas og Ricciardo, mente dog ikke at sigtbarheden, der var den største udfordring under den første start.
Med 41 minutter tilbage af den maksimale tid, der var til rådighed for afvikling af løbet, blev det meldt ud at Safty Car ville give plads til at løbet blev genoptaget.
Verstappen meldt lige inden genstarten ud, at han mente at Intermedia dækket nok ville være det rigtige, men at de ikke havde plads til det.
Så snart starten gik, trak Verstappen fra i front, mens Latifi og Vettel valgte at pitte for at få Intermedia på.
Det viste sig hurtigt, at være klogt, hvilket betød at de næste, der var bagerst i feltet, også gik ind og få de grønne dæk på.
Magnussen viste sig i god form, da han rykkede forbi Stroll og op på P11.
Kort efter pitter de fleste, hvilket sender Alonso i front, foran Ricciardo og Schumacher.
Vettel rykker vildt op gennem feltet og er efter de mange pitstop, oppe som nummer 10, mens Verstappen rykker forbi Schumacher og op på P3. Som blev P1 da Ricciardo og Alonso også pitter.
Leclerc var længe om at komme forbi Schumacher, hvilket betød at Verstappen på en enkelt omgang, satte Leclerc med 5 sekunder.
HAAS valgte at gamble med Schumacher, som blev ude på Full Wet, men det tabte han hurtigt på, samtidig var Magnussen på vej frem, efter et nyt dårligt pitstop fra HAAS.
Sebastian Vettel var med en lille halv time tilbage, oppe på P6, en position han ikke ikke så ud til at kunne gøre meget bedre, med Hamilton foran sig, der kørte stort set samme tider.
I front havde Verstappen godt fat i løbet, hvor han stille og roligt øgede afstanden ned til Leclerc på P2, der dog var noteret for hurtigste omgangstid på dette tidspunkt.
En tæt kamp mellem Hamilton og Ocon, betød at Vettel og Alonso kom tættere på de to, mens Russell arbejde sig op gennem feltet og ind i pointene.
Leclerc begyndte at klage over sine dæk og spurgte ind til, hvad det vil betyde for ham, at pitte nu. Leclerc var med 20 minutter igen, meget langsommere end de to Red Bull biler omkring ham.
Med 15 minutter tilbage af løbet, vælger Alfa Romeo at pitte Zhou, hvilket var billigt for dem, da han var i bunden af feltet.
Det fik Gasly og Stroll til at pitte også, nede bagerst i feltet. Samtidig nærmede Verstappens forspring sig 15 sekunder til Leclerc, der dog stadig var noteret for hurtigste omgang.
Med lige under 9 minutter tilbage af løbet, så Leclerc ud til, nærmest at gå i stå, mens Perez stormede frem mod ham i kampen om P2, samtidig med at afstanden mellem Verstappen og Leclerc, nu var over 18 sekunder.
Alpine valgte at satse og pitte Alonso, med 8 minutter til sidste omgang. Det så ud til at være en god beslutning, da han hurtigt stormede frem gennem feltet.
Verstappen vinder løbet, med Leclerc som nummer 2 over stregen, med Perez som nummer 3.
Leclerc blev dog presset hårdt af Perez, hvilket sendte ham af banen i næstsidste sving, hvilket betød at han skulle have givet Perez placeringen, hvis han skulle have undgået straf.
Leclerc får derfor 5 sekunder straf og således rykker Perez op på P2. Det betyder at Verstappen er således 2022 verdensmester.
Alonso sluttede som hurtigste mand og formåede at komme forbi Russell på næstsidste omgang, så han sluttede lige efter Sebastian Vettel, der havde en god dag på kontoret.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)