Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/10 2022 klokken 12:10
Det var ikke just George Russells dag i går, hvor han sluttede kvalifikationen på en utilfredsstillende P11, der samtidig ville blive britens startposition.
Lige indtil for en halv time siden.
Således har Mercedes vurderet, at der var så mange sammenhængende, tekniske problemer med britens bil, at ingeniørerne valgte at skifte "hele butikken" på W13.
Udskiftningerne omfatter en ny V6 forbrændingsmotor, ny turbo, ny MGU-H (varmeenergiturboen) , MGU-K (kinetisk energigenvinding), kontrolelektronik samt nyt energilager (batteri). Endelig har Russell også fået et helt nyt udstødningssystem på bilen.
Udskiftningen af alle dele effektuerer straf, hvilket i dette tilfælde er start fra pitlane, når de røde lamper slukker et par minutter over kl. 14.00 søndag eftermiddag (dansk tid).
Efter kvalifikationen indikerede Russell, at teamet prøver på at få det bedste ud af situationen, og at en Safety Car kan redde løbet for dem.
”Der har været en Safety Car hver eneste gang, vi har været her (i Singapore, red.). Det bliver forhåbentlig et par pitstops, så vi skal prøve at gøre noget andet end vores konkurrenter."
"Men det bliver ikke et ligetil løb,” erkendte Russell efter kvalifikationen lørdag.