I lighed med 2021 bliver der også i år afviklet tre løbsweekends med F1 Sprint, men efter en del brok fra både teams og fans sidste i år er der kommet nogle ændringer, som kort forklares herunder.
I lighed med 2021 vil F1 Sprint bestå af et 100 kilometer langt sprintløb uden obligatoriske pitstop og med valg mellem to compunds (dæktyper). Der køres altså direkte til det ternede flag med frit valg af strategi.
I modsætning til sidste år vil der dog være langt mere på spil, idet der gives point til de otte bedst placerede kørere. Tidligere var der kun point til de tre bedste. Køreren, der tager P1, vil få otte point på kontoen med en glidende skala ned til ét point for ottendepladsen. Pointene tæller både i kører- og konstruktørmesterskabet.
Emilia Romagnas GP 2022. Sejr til Max Verstappen, som tager starten
Copyright Red Bull Contentpool
Slutplaceringerne i F1 Sprintløbet vil afgøre startplaceringerne i søndagens grandprix, hvor formatet er uændret i forhold til tidligere år.
I forhold til 2021 er der en statistisk ændring i sprintformatet. Således får den kører, som sætter fredagens hurtigste tid i kvalifikationens Q3, få den “statiske ære”, at være den, der har sat den hurtigste tid. Æren er altså udelukkende til statisktisk brug og kan ikke bruges til andet.
Vinderen af lørdagens F1 Sprint får stadig pole position til søndagens grandprix.
Der køres kun to træningssessioner i weekends med F1 Sprint, hvilket giver teamen færre muligheder for at fintune sine biler.
Foruden på Imola (april i år) er der F1 Sprint på Red Bull Ring og Interlagos i Brasilien.