Canadas GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Canada for at køre sæsonens niende Formel 1-Grand Prix. BMF1 bringer dig højdepunkterne fra den 2. frie træning.

Canadas Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/6 2022 klokken 00:06

Formel 1-feltet er taget en tur over Atlanterhavet, hvor der venter kørerne en actionfyldt weekend i Canada.

Circuit Gilles Villeneuve lægger asfalt til denne sessions herligheder, og nærmere bestemt kun 4,361 km af slagsen. Så det er en kort bane, kørerne skal køre race på. Banen har 14 sving og mest kendt er svingene 13-14, eller i daglig tale Wall of champions.

Dækkene til weekendens festligheder er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk, fordelt på hhv. to hard, tre medium og otte soft-dæk

Der er 26 grader i luften og 43 grader på asfalten, så det er en lun session der venter.

Der er heftig aktivitet på banen lige fra start. 16 kørere har kigget ud på banen indenfor 3 min.

Magnussen starter hårdt ud og er tæt på at køre ind i Sebastian Vettel, som glemte at orientere sig, da han kørte ud af garagen. Heldigvis har Kevin bremsen i bund.

Størstedelen af kørerne starter med at teste medium-dækket, hvilket også er det forventede startdæk i weekenden.

10 minutter inde har Bottas og Hamilton ikke været ude og sætte en tid.

Alonso chokerede, da han pludselig var blandt topholdene i første træning. Og efter 12 minutter er han P2. Alpine virker stærke, for Ocon er oppe som P6.

Sainz melder over radioen, at bilen er værre end i P1. Den hopper meget mere - porposing.

Russell melder over radioen om massivt hopperi i sving 9.

22 miniutter inde i sessionen er der kaldt en Virtual Safety Car, da der er en dåse på banen. Den bliver hurtigt fjernet.

Verstappen ligger i front efterfulgt af de to Ferrari-kørere.

Bottas er endelig ude på banen, men han melder med det samme om problemer. Så han bliver sendt tilbage.

29 minutter inde i sessionen er der friske soft-dæk på de fleste. Russell sniger sig op på P4 og Alonso og Ocon er lige i hælene. Magnussen napper 11. pladsen.

Vettel napper 4. pladsen, kun 0,3 efter Verstappen. Vettel har en Alpine lige bag sig.

Norris er tæt på at kollidere med en anden racer, da han kører i pitten.

De mørke skyer nærmer sig med hastige skridt, så det bliver interessant om det bliver vådt om lidt.

35 minutter inde hedder top 10 Verstappen, Leclerc, Sainz, Vettel, Alonso, Gasly, Russell, Norris, Ricciardo og Ocon.

Vettel melder om, at der var noget der er gået løs på venstre side af bilen.

De hurtige tider er sat, og her 48 minutter inde har alle, undtagen Bottas, gang i løbssimulationer, så de førnævnte placeringer varer ved.

Hamilton melder over radioen, at bilen ikke er til at køre. Så det virker ikke til, at tyskerne har fundet løsningen endnu.

Red Bull og Ferrari virker stærkest, og AWS’ data viser, at Ferrari, på den perfekte omgang, er hurtigst af de to. Vettel og Alonso overrasker med pladser som hhv. P4 og P5.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:14.127 + 0.000 33
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:14.208 + 0.081 32
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:14.352 + 0.225 32
4. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:14.442 + 0.315 35
5. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:14.543 + 0.416 24
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:14.879 + 0.752 34
7. George Russell Mercedes AMG
S
1:14.971 + 0.844 31
8. Lando Norris McLaren
S
1:14.987 + 0.860 30
9. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:15.033 + 0.906 31
10. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:15.119 + 0.992 32
11. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:15.167 + 1.040 29
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:15.396 + 1.269 34
13. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:15.421 + 1.294 25
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:15.499 + 1.372 34
15. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:15.516 + 1.389 35
17. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:15.567 + 1.440 37
18. Alexander Albon Williams
S
1:16.171 + 2.044 30
19. Nicholas Latifi Williams
S
1:16.509 + 2.382 27
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP: 1. Frie træning - Verstappen hurtigst Canadas GP: 3. frie træning »