Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 1/9 2021 klokken 08:09
Ifølge Red Bull, og ubekræftet også Ferrari, lever Mercedes-motorerne ikke op til de krav om lufttemperatur der fremgår af de meget udførlige regler, der er for Formel 1.
Klagen går på, at Mercedes angiveligt har placeret en temperaturføler i en del af motorens "air-flow"-system, så den viser en højere temperatur end den faktiske lufttemperatur under acceleration.
Ifølge Red Bull er temperaturen ti grader lavere end omgivelserne ved lavere hastigheder, hvilket ikke lever op til FIA's forskrifter. Forskellen betyder, at Mercedes får en markant fordel, under starten og ud af langsommere sving.
Koldere luft giver mere power, hvorfor netop det altid har været noget af det som motorproducenterne har gjort meget for at opnå. Man ser det f.eks. med en intercooler.
Fra Red Bull's side er formålet med klagen ikke at stoppe Mercedes, men at få klarhed over, om det er lovligt eller ulovligt at placere den omtalte sensor, så man kan gøre brug af den koldere luft, det sted, hvor Mercedes har placeret den.
Hvis FIA vender tilbage og siger, at alt er som det skal være, hvilket ikke er usandsynligt da de allerede har godkendt den, vil Red Bull indføre samme trick på deres motor.
Skulle FIA derimod konkludere, at Mercedes ikke må anvende den nuværende placering, i en præcisering af reglerne, som de gjorde tidligere med Red Bulls hækvinge, vil Mercedes blive tvunget til at ændre store dele af deres luftindtag, hvilket vil få betydning for deres bil og ikke mindst budget.