Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/6 2021 klokken 12:06
At overhale på Red Bul ring, virker som en rimelig nem ting.
Med 3 DRS zoner, er der gode muligheder for at komme op og forbi den forankørende, men det er ikke kun med DRS der bliver overhalet.
Sidste års første løb på Red Bull ring, bød på hele 29 overhalinger på første omgang, hvor der ikke bruges DRS, og alligevel viste en opgørelse, at 76% af alle overhalinger, blev gennemført med DRS.
Den bedste mulighed for at overhale er ved sving 3 og 4, hvor der bremses hårdt op og der samtidig er flere udgangsvinkler efter svinget.
Det giver typer som Daniel Riccardo en fordel, mens Max Verstappen, der ikke er kendt for at være en af dem der bremser sent, kan blive udfordret.
Men DRS gør det så muligt at slå tilbage lige efter, hvor det går lidt ned af bakke.
Red Bull anses dog stadig som favorit til at sikre sig endnu en sejer, især efter det nu er tydeligt, at deres Honda motor, er en af feltets stærkeste, hvis ikke den stærkeste.
Mercedes, der lige nu bliver undersøgt af FIA for at anvende en frontvinge der er lige lovlig fleksibel, forventes at være med helt fremme, hvis de får lov til at fortsætte med den nuværende frontvinge.
Aston Martin, der har en bil der minder ekstremt meget om Mercedesen, forventer at være stærkere i Østrig, end de var i Frankrig, da banen på mange måder, minder om Baku, hvor Sebastian Vettel sluttede som nummer 2.
Også Ferrari ventes at få en stærk weekend, hvis de formår at få tingene til at hænge rigtigt sammen, som de gjorde i Baku.
En ting er dog rimelig sikker. Der bliver foretaget mange overhalinger i den kommende weekend.